Wereld Van Het Jonge Kind — Jrg. 32 (mei 2005) Nr. 9

COVERARTIKELEN

260 Taaltrapeze: ze kunnen meer dan je denkt!
Hanneke Pot
Taalonderwijs in speciaal (basis)onderwijs was tot voor kort vooral gericht op mondelinge taalvaardigheid. ‘Taaltrapeze’ bevat ook leerlijnen voor begrijpend lezen en schrijven en presenteert zich daarmee als een ge•ntegreerde taalmethode voor het S(B)O.

268 Blokken – speelgoed en leermiddel, toen en nu
Wim Westerman
Een eerste bijdrage in een reeks opstellen over het bouwen met blokken, van oudsher een belangrijke activiteit voor jonge kinderen. De bedoeling van de serie is om de ontwikkelende potentie van constructieve activiteiten van kinderen voor het voetlicht te brengen.

272 Ik dans, ik huppel en ik spring!
Christiane Nieuwmeijer
Bij een muziekles voor kleuters horen ook verschillende muzikale gedragingen. Naast het zelf muziek maken en naar muziek luisteren, is het bewegen op muziek een belangrijke verwerkingsvorm. Suggesties voor een gevarieerde muziekles biedt het katern ‘Muziek en beweging’.

EN VERDER

265 Timmeren aan ontwikkeling
Hanneke Galama-Koolen
Timmeren is een voorbeeld van een betekenisvolle en uitdagende activiteit voor kleuters.

273 Spelendleren: Muziek en beweging
Katern met praktische suggesties voor een muziekles.

278 Interview met Bert van Oers
Wim Westerman

281 Kinderen in de knel
Joop Berding en Anouk Brink
Hoe ging Janusz Korczak om met kinderen bij wie de ontwikkeling stagneert?

285 Binnenstebuiten
Tamar Kopmels
Tijd.

286 Laat het verhaal uit het kind zelf komen!
Albert Cox en Anneke Elenbaas
Peuters interactief met taal.

290 Prentenboek van de maand
De school van Barbapapa.

290 Berichten uit het veld