Vrije Opvoedkunst — Jrg. 71 (februari 2008) Nr. 2

3 Een honger naar vrijheid voor alle mensen
Edithe de Clercq Zubli
De grote vraag voor de toekomst zal zijn: hoe moeten we ons ten opzichte van de kinderen gedragen, wanneer we ze zodanig willen opvoeden dat ze als volwassenen steeds beter kunnen omgaan met het sociale, het democratische en het liberale …

5 Nelson Mandela
Een biografie
“Ik werd niet met een honger naar vrijheid geboren…”

6 Luchtkwaliteit(?) binnenshuis
Carla Giesbers
Alom aandacht over de luchtkwaliteit buitenshuis dan ook aandacht voor de luchtkwaliteit binnenshuis. Het werken met essenti‘le oli‘n is een weldadige manier om de luchtkwaliteit binnenshuis te verbeteren en dus ook op scholen en andere openbare ruimten. In het kader van ‘geurobjecten’ op school lijkt dit een welkom artikel.

7 Vernieuwde website Vrije Opvoedkunst
Vereniging voor Vrije Opvoedkunst

8 Bomen en kinderen
Frans Lutters
Kinderen klimmen dolgraag in bomen. Het liefste zouden de kinderen allemaal een boomhut hebben. Hoog in de kroon, verstopt in het bladerdak, is de wereld prachtig en vol van avontuur! Maar dichter bij haar machtige wortels komen we al snel terecht in een sprookjeswereld van grillige geheimzinnigheid. Hier vinden we holen en de knoestige gezichten van dwergen en gnomen. Een spel tussen hemel en aarde

10 Vrijheid van onderwijs
W.F. Veltman
Men meende het onderwijs te verbeteren, de kwaliteit te verhogen door ontwikkelingsprocessen te negeren. Een mensenkind is geen ‘product’.

13 Elk kind vraagt en brengt vraagtekens
Gevleugelde uitspraken
Jeanne Meijs

14 Aankomen in het middengebied
INTERVIEW
Geraldine Metselaar
De wekelijkse eurithmieles bleek voor de leerlingen te abstract, complex en verheven. Eurithmielerares Thea Meijer: “Maar eigenlijk als ze zo voor je staan te bewegen, weet je al waar ze behoefte aan hebben. Alleen moet je dan wel hun lichaamstaal verstaan. Dat heb ik echt moeten leren. De leerlingen zelf trouwens ook.”

17 Vragen…

IMPULS & BALANS

Francis Teeuw

18 Foute kinderen bestaan niet

INTERVIEW
Rob Tuk
Interview met Arita Aziz en Carla van Os (Defence for Children International)

20 Opvoeden: kunst of queeste
Liefde voor het leven
Geraldine Metselaar

21 Jeanne Meijs ging op reis en nam mee…
Jeanne Meijs
Een vraag uit Amersfoort: “Ja, maar, als ik mijn kind nu gŽŽn mobiele telefoon geef en de anderen hebben er wel een, wordt hij dan niet gepest en buiten gesloten?

22 Het inleven in de kinderziel
Karel Wasch
De ‘Wouter-geschiedenis’ – beter bekend als ‘Woutertje Pietertje’ – waarin Multatuli (1820-1887) zich inleeft in de kinderziel en hij de burgerlijkheid en bekrompenheid van zijn tijd bloot woelt.

16 Vrije School Zoetermeer direct aan de slag met opbouw

PERSBERICHT
Excursie naar de tentoonstelling in de gigantische basiliek van Koekelberg in Brussel

26 Oerkracht in prachtig en ouderwets epos…
KINDERBOEKEN

Maria Lagaay
– Vuurwolk
– Taart voor iedereen
– Kleine katjes worden groot
– De roep van de wilde kat

28 De groep als etherisch organisme (5)
Cornelis Boogerd
Het groepsorganisme in de tijd. Dit artikel is een vervolg van deel 4, opgenomen in VOK-editie 7/8 (2007).

31 Verandering…?
Vrije momenten
Paul Kooijman
Is er veel veranderd bij de Nederlandse vrijescholen de afgelopen 25 jaar?

34
BOEKEN
W.F. Veltman
– Waldorf Education In Practice
– Het Christusbewustzijn

35 Agenda

36 Steun de wederopbouw van de Vrije School Zoetermeer