VO-magazine — Jrg. 13 (maart 2019) nr. 4

Deze editie is als PDF beschikbaar.

06 Interview met Gert Biesta
In de huidige onderwijsontwikkelingen dreigt de pedagogische dimensie de verliezer te worden, waarschuwt onderwijspedagoog Gert Biesta. ‘Onderwijs moet niet alleen gaan over wat de leerling wil leren.’

10 De Edyssee: het curriculum van Finland tot Singapore
Hoe kunnen scholen in andere landen ons curriculum inspireren? Luuk en Erik Ex gingen met een oude Volkswagencamper op ‘onderwijsreis’. Van Finland tot Singapore pikten de broers ideeën op voor het Nederlandse onderwijs.

28 Datamining in de school
Hoe kunnen we méér halen uit gegevens die we toch al verzamelen? Utrechtse scholen delen hun best practices in een handboek.

34 Eindelijk erkenning
Ook leerlingen in het praktijkonderwijs krijgen voortaan een diploma. Daarmee wordt het praktijkonderwijs als schoolsoort erkend.

40 Objectief bestaat niet
Lastig verhaal? Met een goede ‘framing’ komt het beter over.

En verder
14 
Literatuur als vak op het Keizer Karel College
18 Meedenktrajecten voor leerlingen
22 Het gebouw
25 Column Hartger Wassink
26 VO in beeld
43 Column Jan Klein
44 Forum: technologie maakt toekomstig onderwijs haalbaar en betaalbaar
46 Boeken
48 Wie werkt waar
49 Mijn overstap
50 Vraagbaak