Vives — (mei 2014) nr. 140

04 Ipon actueel

09 Schooltools

11 Schoolleider/startup

12 Veni vidi vives

13 Chat
De afgelopen twee uitgaven van Vives nam Robert-Jan Kooiman medecolumnist Michael van de Wetering mee in een stelling. In deze derde en laatste column, zet Robert-Jan een stel lokpaarden in.

14 Ipon awards

16 Ipon door de ogen van een leerling

18 Blended leren

20 Produceer je eigen leerpaden met Spons
Het platform Spons geeft je de mogelijkheid om zelf digitaal lesmateriaal te maken en klaar te zetten voor de leerlingen. Op een simpele manier kun je je lesmateriaal verrijken met video, interactieve vragen, Twitter-berichten of audio-opnames.

22 Onderwijslinks

26 Recensies

28 Eduapp

30 Vives Kijktips
Vives heeft weer interessante documentaires, films en video’s gevonden. Deze keer bekeken we videomateriaal, variërend van grappige tekenfilms tot een documentaire over het verdwijnen van online privacy.

32 Intervieuw Paul van Meenen (D666)
Paul van Meenen had één droom: leraar worden. Deze droom heeft hij een paar jaar geleefd, want hij was wiskundedocent, rector en onderwijsbestuurder. In 2012 koos hij voor de landelijke politiek. “Ik zag allerlei zaken die ik anders en beter wilde”

34 Eduware

38 Twitterquiz in de klas
Vraag PABO-studenten wat belangrijk is in de ontwikkeling van leerlingen en ‘de koppeling met de leefwereld’ zal zeker genoemd worden. Koen Steeman heeft deze koppeling gemaakt door Twitter te betrekken in zijn lessen.

40 Impact van techonologie

42 Portret Job Christians
Het onderwijs heeft Job Christians altijd getrokken, maar hij ziet zichzelf vooral als een ondernemer. Daarom staat hij niet voor de klas, maar zet hij zich met hart en ziel in voor Onderwijs Maak Je Samen.

44 Column Frank Jongbloed

46 Colofon/vooruitblik/agenda