Van twaalf tot achttien — Jrg. 30 (maart 2020) nr. 3

Thema: een beetje geschiedenis

06 Ons collectief onderwijsgeheugen staat in Dordrecht
Renske Valk
Het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht is veel meer dan een plek waar je gniffelend plaatsneemt in oude schoolbankjes. Een pleidooi voor zorgvuldige omgang met ons bijzondere onderwijserfgoed.

10 Leren denken onder eigen verantwoordelijkheid
John Exalto
Philipp Abraham Kohnstamm (1875-1951) was tussen 1920 en 1960 een van de kernfiguren in het Nederlandse onderwijs. Waarom ook alweer?

13 Tussen deelname en distantie
Hilda T.A. Amsing
De ideeën van Leon van Gelder (1913 – 1981) hebben nauwelijks ingeboet aan actualiteitswaarde. Een politiek geëngageerde wetenschapper, voor wie maatschappelijke betrokkenheid drijfveer was.

18 Leve de hbs!
Danny Beckers
De hbs wordt door sommigen “de beste school ooit” genoemd. Wat is het verhaal achter de hbs?

En verder

21 Gastcolumn: waarom leraren de geschiedenis van hun vak moeten kennen
Pieter Leenheer

22 Van Gilde tot ROC: een wandeling door acht eeuwen vakonderwijs
Anneke Boot

28 School en de ziekte van zelfbevlekking
Jacques Dane

30 ‘Intelligentie’ in historisch perspectief
Ben Wilbrink

34 Geschiedenis: ’tot een Licht en Leerschool der tijden’
Tina van der Vlies

37 Het schoolvak Nederlands: touwtrekken tussen vaardigheid en inhoudelijke diepgang Hans Hulshof

40 Curriculum-ontwikkeling als complex proces: wat leren we van de geschiedenis?
Renske van i.s.m. Maarten Pieters

43 Daar sta je dan: de klassenfoto
Jacques Dane

50 Gastrecensie de boekenkring: opvoeding tussen geduld en ongeduld, Joop Berding

Rubrieken

05 Editorial
09 Column Anne Bergsma: slingerbewegingen, een historische notie
26 In het kort
47 Column Koen Ottenhof: een jaar met Shayan
48 Boeken
53 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief
54 Waarom? Daarom! Lia Voerman en Frans Faber