Van twaalf tot achttien — Jrg. 27 (oktober 2017) nr. 8

06 Op weg naar een nieuw mentoraat
Frans Ottenhof
Veel scholen zijn op zoek naar een eigentijdse invulling met meer aandacht voor de individuele leerling. Dat betekent dat de rol van de mentor verandert.

10 Zelfdeterminatie leidt tot langetermijnleren
Renske Valk en Rob Martens
Professor dr. Rob Martens over het begrip zelfdeterminatie en hoe dat verband houdt met (leerling)motivatie.

12 De mentor als aandachtsmanager
Ivo Mijland
Naast zuurstof heeft ieder mens nog een andere levensbehoefte: aandacht. En de mentor heeft alles in huis om zijn leerlingen die noodzakelijke aandacht te geven.

14 Motiverende gespreksvoering
Renske Valk en Sergio van der Pluijm
Hoe zorg je ervoor dat de interactie tussen leraren en leerlingen geen vruchteloze exercitie blijft, ondanks alle goede intenties?

En verder

22 Een roos voor de mentor
Frans Ottenhof

24 Wij geven kansen en dagen uit!
Joke Hengeveld

28 Kunst ruiken, zien en voelen
René Leverink

32 ‘Nu heeft het vmbo ook iets waarin ze kunnen uitblinken’
Twan Stemkens

36 Leerlingen lopen warm voor technologische ontwerpwedstrijd
Sanne Respen

40 Direct aan de slag met een evenwichtige toetsopbouw
Connie van der Zel 

Ingezonden:

34 Vernieuwing vmbo vraagt jonge leerlingen om te kiezen
Michel Schreuders

Tip van de redactie:

39 Column Anne Bergsma: Een goede mentor

44 ‘Ik probeer zo authentiek mogelijk voor de klas te staan’
Koen Ottenhof 

Rubrieken

05 Editorial

09 Gastcolumn: Gerardo Soto y Koelemeijer: Een wereld van verschil

17 Column Frans Ottenhof: Mentorblues

18 Berichten

26 Gastcolumn Arno van Uden: Dit jaar mag ik weer!

31 Professionalisering

42 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief

46 Internationaliering

48 Boeken

50 Gastrecensie The Dutch way in education, Minke Knol

51 Column Piet Post: Sabine

52 BILDUNG – een bijdrage van Cees de Jong

53 Jongerenwereld Binnenstebuiten