Van twaalf tot achttien — Jrg. 26 (oktober 2016)

06 Als neurologie en neuropsychologie elkaar ontmoeten
Jos Hendriksen
Meer inzicht in het leren door het brein door de ontmoeting van twee disciplines.

10 Het brein in de snel veranderende wereld
Renske Valk
Margriet Sitskoorn over de nuttige plasticiteit van het brein.

12 Geen herkansing voor het brein
Renske Valk
Opgelopen schade in het brein laat zich niet zo makkelijk meer repareren

20 Bewegen en muziek versterken het brein
Michel van Ast
Erik Scherder over de unieke betekenis van bewegen en muziek op het zich ontwikkelende brein.

En verder:

24 Onderwijs, hersenen en cognitie: de kloof overbrugd?
Jelle Jolles

26 De gelukkige leerling
Michel van Ast

30 Rik Grashoff over onderwijskansen en maatwerk
Renske Valk

32 Leerplan in beeld
René Leverink

34 In Anne’s wereld voegen cijfers niets meer toe
Elsa Jonkers

38 Waardering OOP kan beter
Dionne Willems

40 Onmogelijke leerlingen, nee!
Bill Banning

44 De persoonlijke canon van… Michel Pijpers

Ingezonden:

42 Zo krijg je leerlingen aan het lezen
Marianne Verhallen

Tip van de redactie:

48 Ik ben leraar: Gert Hulzebosch, Meppel

52 Gastrecensie: Hoe het gemiddelde onze blik op de werkelijkheid vertroebelt

Rubrieken

05 Editorial

09 Column: Kansenongelijkheid moeten we zelf aanpakken
Jan Fasen

14 Berichten

23 Column: leuteren over een leven lang leren
Patrick Banis

29 Column: Gitaarles
Frans Ottenhof

36 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief

46 Professionalisering

47 Gastcolumn: Waarom? Daarom!
Danny Mekic

50 Boeken

54 Voordeelpagina – Speciaal voor u

55 Column: Audit
Piet Post

56 BILDUNG Рde bijdrage van de Onderwijscoöperatie

59 Jongerenwereld binnenstebuiten