Van twaalf tot achttien — Jrg. 26 mei 2016) nr. 5

05 Editorial

06 The tail wags the dog!
Gerdineke van Silfhout
Filip Dochy pleit voor een feedbackcultuur en ruimte om fouten te mogen maken.

09 Column Jan Fasen: De drie P’s: poen, prestige en plezier

10 Peer- en self-assessment bevorderen zelfregulatie
Kelly Meusen-Beekman, Desirée Joosten-ten Brinke, Henny Bohuizen
Formatief toetsen op de basisschool geeft leerlingen een goede start in het voortgezet onderwijs

12 De DTT-pilots; eerste ervaringen
Pascalle Haenen
Het CvTE introduceert via de pilots de DTT in het vo en scholen zijn enthousiast

16 Wat kunnen we eigenlijk met de DTT?
Karen Heij
De DTT is wat betreft toetsdeskundige Karen Heij nauwelijks een formatief instrument te noemen; een kritische beschouwing

18 Formatief evalueren, beginnen tegen de verdrukking in
René Kneyber

20 Berichten

26 ‘Met een 4 weet je niks en nu weet je wat beter kan’
Martin Ringenaldus

28 Cijfer de leerling niet weg!
Gerdineke van Silfhout

31 Column Frans Ottenhof: Karin

32 ‘Wees voorzichtig met verdere flexibilisering van het stelsel’
Eva Feron en Hein Broekkamp

34 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief

35 Column Frank Weijers: De MR: echt niet meer van deze tijd

36 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief

38 Digitale hulp bij formatief evalueren
Michel van Art en Patricia Slobbe

40 De school met het groene potlood
Piet Post

43 Column Pieter Post: eenentwintighonderdvijfenzeventig kilometer (2175 km)

44 Burgerschap in de school
René Leverink

46 Onderzoeker, adviseur en school: een effectieve driehoek
Conny van der Zel

48 Nieuwe autoriteit – in relatie met ‘moeilijke’ leerlingen
Wil van Nas

50 Aan de slag in een tekort vak
Wendy van Zanten

52 Professionalisering

56 Boeken

58 De Boekenkring over Ist mir doch egal! van Letschert, Letschert en Clasen

60 BILDUNG – de bijdrage van Christianne Mattijssen

63 Jongerenwereld binnenstebuiten