Van twaalf tot achttien — Jrg. 26 (december 2016) nr. 10

06 Het is steeds weer de pedagogische vraag
Hartger Wassink en Luc Stevens
Over magische momenten, het ontsluiten van nieuwsgierigheid en de waarde van de pedaogische relatie.

09 Column Jan Fasen: Eén leraar kan voldoende zijn voor het beslissende moment

10 Leren is vragen stellen
Dick van der Wateren
Er schuilt een grote kracht in meer luisteren en werken vanuit de vele vragen die de wereld oproept.

12 Orde of ontmoeting
Anke Niessen en Judith Rotink
Hoe balanceer je tussen orde en ontmoeting? Twee beginnend leraren op onderzoek.

13 Gastcolumn Gert Biesta: Persoonsvorming of toch iets anders?

12 ‘Teach less, learn more’
Renske Valk
Een gesprek met Paul van Meenen over de urennorm, de belasting van de leraar en over zesjarig voortgezet onderwijs voor iedereen.

14 Meer tijd, betere leerprestaties?
Jaap Scheerens
Meer onderwijstijd is geen waarborg voor betere leerprestaties.

16 Als cijfers wegvallen…
Anton Nanninga
‘Is het voor een cijfer?’ Nee, niet bij deze leraar, want daarmee is hij opgehouden.

20 Berichten

23 Decembercolumn Els den Os: De plakfacotr

26 ‘Wat hebben mijn leerlingen van mij nodig?’
Gabrielle Franquinet

28 Kiezen voor persoonsvorming
Renske Valk en Anita Bruin – Raven

32 Deep Democracy, een vorm van inclusieve besluitvorming
Frank Weijers

34 De verfrissende werking van interactief theater
Renske Valk

35 Column Frans Ottenhof: Kerstviering

36 Beter leren met meer plezier
Carolien Nout

38 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactuief

40 VO-HO netwerken leren landelijk van elkaar
Miranda Overbeek

42 Ingezonden: Verantwoordelijkheid geven vanuit gelijkwaardigheid
Marion Kemeling – Schurink

44 Ik ben leraar: Renske van Wezel

46 Professionalisering

48 De persoonlijke canon van… Tim Ongering

50 Boeken

52 Gastrecensie: Wat we kinderen echt kunnen leren
Daniel Willingham, Casper Hulshof

54 Voordeelpagina

55 Column Piet Post: Jochem

56 Bildung

59 Jongerenwereld binnenstebuiten