Van twaalf tot achttien — Jrg. 2008 (oktober 2008) Nr. 8

Thema: WERKDRUK

14 Waarom je leert zoals je leert
THEMA
RenŽ Leverink
De persoonlijkheidsdynamieken zeggen niets over intelligentie. Ze zeggen wel iets over hoe iemand het liefst iets aanpakt. Alle persoonlijkheidsdynamieken bereiken het eindpunt van de opdracht, alleen wel allemaal op hun eigen manier. Het inzicht in je persoonlijkheidsdynamiek verklaart waarom je leert zoals je leert, doet zoals je doet en bent zoals je bent. Bij samenwerken is het handig hier rekening mee te houden.

16 Hoe hard werken leerlingen
THEMA
Marnix van Gisbergen

Nederland is koploper met het aantal lesuren. Dit jaar hebben docenten in het MBO nog maar vijf weken zomervakantie. Komend jaar volgt het VO. Hoe zit het met de normtaak van de leerlingen?

18 Teveel cortisol brengt stress in de klas
THEMA
Marcel Boogaarts & Wouter Camps
Wilt u een rust in de klas? Let er dan vooral op dat de lessen ‘breinvriendelijk’ zijn. Dat houdt de hoeveelheid cortisol in de hersenen in toom met als prettig bijverschijnsel dat het ook voor rustige leerlingen zorgt. Voor klassikale momenten een absolute aanrader.

22 Zien wat nodig is
THEMA
Ruud Smit

In het drieluik Campus Winschoten staat deze keer het leiderschap in de spotlights. Veranderingen halen docenten af van hun vertrouwde routines en dat gaat niet zonder slag of stoot. Goed leiderschap is cruciaal in dit soort processen. Hoe geven ze dat bij Campus Winschoten handen en voeten?

28 Onderwijsvernieuwing kun je niet kopen, onderwijsvernieuwing moet je gewoon doen
THEMA
Wynand Wijnen, Jos Zuylen
Kijk naar het gebruik van ICT in het voortgezet onderwijs en je beseft dat een digitale leermaterialenbank onder een Creative Commons licentie niet op korte termijn gerealiseerd zal zijn. Als het wel lukt de bank te realiseren dan geeft dat een enorme impuls aan de competentieontwikkeling van docenten in het omgaan met gedigitaliseerde leermaterialen. De zorg voor een open leermaterialenbank brengt de verantwoordelijkheid voor het onderwijs terug bij de onderwijsgevende. Tenminste…zolang docenten niet alles gaan inkopen bij de educatieve instelling.

EN VERDER

24 Tijd voor talent?

Claudine Verbiest
Wat is talent? Hoe ontdek je je eigen talenten? Hoe kun je vanuit je talent werken?

26 Onderwijs tussen games en gangs
Niek Stolker
Amerika kiest. Wat merk je ervan in het onderwijs

34 Provocatieve leerlingbegeleiding
Jan Ruigrok
Een verrassende nieuwe vorm van leerlingbegeleiding

40 Kinderen met denktalent verdienen uitdagend onderwijs
Carla Desain
Geen rugzak voor de keien? Hanteren we andere economische principes wanneer het om hoogbegaafden gaat?

46 Vaardigheden inzichtelijk
Han BŠumer
UniC en !mpulse ontwikkelen een nieuw instrument om vaardigheden te meten

48 Laat je lichaam spreken
Marijke van Dijk
Aandacht besteden aan contact maken, leidt tot meer resultaat met minder energie.

50 Opeens is lezen weer leuk
Karin van Breugel
Nieuwsbegrip helpt leerlingen vooruit met begrijpend lezen.

52 Europees referentiekader voor talen
RenŽ Leverink
ERK: een realiteit waar het taalonderwijs niet omheen kan.

VASTE RUBRIEKEN

6 Berichten

7 Jetses
CARTOON
“Druk! Druk! Druk!”

10 Bikini

Column

Arja Veerman

11 Voor Henk
Column
Ben van der Hilst

32 Over mobieltjes, jeugd en onderwijs
ICT in de praktijk

33 Lieve docenten,
Column
Lucy Verleidt

38 Peer mediation
Column
Anita Schuiling

38 Driemaal DVD


39 Verschenen

44 Nieuwe collega’s
INTERVIEW
Marc den Elzen
Ze moeten mondig zijn!

54 Agenda

54 De moeder van Yi Wa is dood
Column
Marcel Groeneweg

55 Servicepagina