Van twaalf tot achttien — Jrg. 2007 (februari 2007) Nr. 2

Thema: PROFESSIONALISERING

14 Docenten regelen eigen bijscholing
THEMA
Truus Groenewegen
Docenten in Groningen kunnen zelf hun scholing organiseren. Behalve in themagroepen doen ze dat in masterclasses, workshops, citytours en een onderwijscafŽ.

17 De luxe van een cursus tijdbeheer
THEMA
Mieke Aarts
Tijd te kort? Achter de feiten aanhollen? Ook zo getergd door al die drukte? De cursus stresspreventie door timemanagement geeft antwoord op die vragen.

31 De gesprekscyclus
THEMA
Karin van Breugel
Hoe doe je je werk en welke onderdelen kan je ontwikkelen? Een goed hulpmiddel om daar achter te komen, is het 360¡ gesprek.

32 Begrijpelijke taal in elke les
THEMA
Connie Harkema
Een beperkte woordenschat kan leerlingen behoorlijk hinderen in het volgen van lessen. Gevolg is onderprestatie of zelfs afhaken. Taalgericht vakonderwijs moet dat voorkomen.

40 Nieuwelingen vinden sneller hun draai
THEMA
Karin van Breugel
De meeste nieuwe docenten moeten de praktische vaardigheden en inzichten van hun vak nog onder de knie krijgen. Een coach kan daarbij helpen.

43 Ben je een goede leraar?
THEMA
Noud Cornelissen, Rob Voorwinden
Met de Feedbackscan VO kunnen docenten testen wat leerlingen van hun lessen vinden.

EN VERDER

22 Gezonde leerlijnen
RenŽ Leverink
Leerlingen aanzetten tot gezond gedrag, bijvoorbeeld door calorie‘n ‘sparen’ in de gymles.

24 Broedplaats voor talent
THEMA
Rob Mioch
Geschikt als leidinggevende of niet? Een kweekvijver biedt een mooie kans om daar achter te komen.

28 Leerlingenzorg: alles draait om cošrdinatie
Hedy Korver
Welke successen zijn geboekt in het project Kwaliteit voor leerlingenzorg en wat valt nog te verbeteren?

34 Het basisgereedschap van vmbo-t’ers
Emmy Stark
Het Jac. P. Thijsse College in Castricum besteedt veel aandacht aan vaardigheden om de overstap naar het mbo te verbeteren.

38 Maori’s inspireren pedagogisch model
Susan de Boer
Het docententeam van het Greijdanus in Enschede liet zich door de principes van het herstelrecht inspireren bij het ontwerp van een nieuw pedagogisch model.

43 Vraag het je leerlingen
THEMA
Noud Cornelissen, Rob Voorwinden
Met een nieuwe digitale vragenlijst kunnen docenten rechtstreeks feedback vragen van de leerlingen.

VASTE RUBRIEKEN

6 Berichten

7 Jetses

8 De vertrouwenspersoon

9 Tweede fase advies

11 Puntenel

12 Van der Hilst

21 Drijfveren

26 Ict in de praktijk

27 Tribune

36 Karim Abbara

36 Driemaal dvd

37 Verschenen

46 Michel Pijpers

46 Agenda