Van twaalf tot achttien — Jrg. 2005 (januari 2005) Nr. 1

Thema: VERANDEREN DOOR DOEN


14 Ruimte voor risico’s
THEMA
Anneke Hesp
Voor zinvol onderwijs is moed nodig, stelt innovator Luc Stevens in zijn boek ‘Zin in School’. Dit geldt niet alleen voor docenten, maar ook voor schoolleiders en bestuurders die ruimte moeten scheppen voor onzekerheden.

16 Waardering werkt beter dan beloning
THEMA
Anneke Hesp
Docenten van een Fries samenwerkingsverband zouden bij mooie resultaten een vrij besteedbare toelage krijgen. Onderzoekers moesten concluderen dat de beloning amper werkte.

17 Kloosterscholen en taalmeesters
Kees Visser
Niets helpt beter om de innovatie-waan van de dag in perspectief te plaatsen dan een wandeling door 1000 jaar onderwijsgeschiedenis. Eerste artikel in een serie van drie van Kees Visser, directeur van Open Scholengemeenschap Bijlmer.

18 De kunst van het loslaten
THEMA
Anneke Hesp
De buitenwereld ligt wagenwijd open voor vernieuwende scholen. Dat meent Cor Greben van de afdeling Sport, Dienstverlening en Veiligheid van het Piter Jelles in Leeuwarden. Hij schakelt buitenschoolse opdrachtgevers in bij zijn competentiegerichte aanpak.

22 De werkplekkenstructuur voorbij – of niet?
THEMA
Suzanne Visser
Werkplekkenstructuur is een gevleugeld begrip geworden. Maar zelfs de beste idee‘n maken soms plaats voor andere. Heeft wps in het toekomstige vmbo nog nut? “Niet als doel op zich, maar wel als organisatiemodel.”

44 Teamteaching in de praktijk
Jos Zuylen
Het Stedelijk Lyceum in Enschede wil dat leerlingen op school gemotiveerder leren. Alle locaties vernieuwen op hun eigen manier omdat ze verschillen in historie en cultuur en in veranderingsbereidheid. Jos Zuylen beschrijft de vernieuwingen in een serie. Aflevering 1: teamteaching.

EN VERDER

24 Portfolio dient doorgaande lijn
Elise Schouten
Instrument voor ontwikkeling van peuterspeelzaal tot roc.

28 Kritische vrienden nodig bij actieonderzoek
Marja van der Hagen
‘Meteen een oplossing aandragen is niet de bedoeling.’

30 Roerbakken op zijn Engels
Bert Slotboom en Jan Paul de Vries
Talen als doe-vakken.

31 De nieuwe lichting
Vier studenten van de lerarenopleiding over hun eerste maanden.

33 Pijlers voor veiligheid
Ine Spee en Jan Simons
Wie veiligheid zoekt, legt de school langs de lat.

36 Meer rendement, meer plezier
Inge Schaap-Hummel
Opdrachtgestuurd onderwijs: leren door doen.

38 TL-ers oefenen voor peuterjuf
RenŽ Leverink
Praktijkvakken voor vmbo-t leerlingen.

40 Creatief in de kunstvleugel
Marja van der Hagen
ƒen inspirerende ruimte voor alle vakken beeldende vorming.

VASTE RUBRIEKEN

6-13 Berichten

7 JETSES – CARTOON

8 Nieuwe onderbouw

9 Tweede Fase advies

10 Puntenel

13 Lesgeven zonder boek
Kees Beekmans

20 Co & Co

21 Docenten over 20.000 euro extra

26 Ict in de praktijk
Ton Oudshoorn

27 De havist in de tweede fase
TRIBUNE

37 Verschenen

42 Driemaal dvd

43 Roosmarijn
Hans van der Molen

46 Tsjetverbot
Michel Pijpers

46 Agenda