Van twaalf tot achttien — Jrg. 31 (februari 2021) nr. 1-2

Thema: Onderwijsbevoegdheden

06 Eens bevoegd, altijd bekwaam: de doorgeslagen dynamiek van een goed bedoeld systeem
Pieter Hettema
De kwaliteit van scholen hangt niet alleen af van het percentage bevoegde leraren en de kwaliteit van lerarenopleidingen niet altijd van het oordeel van de NVAO. Een artikel over bekwaam en bevoegd.

14 ”Mijn vak is in dit decennium belangrijker dan ooit”
Door de redactie
Hoe kijkt een docent geschiedenis naar haar vak, naar het docentschap en naar recente en aankomende ontwikkelingen?

18 Bevoegd en bekwaam voor natuur- en techniek-onderwijs
Jan-Jaap Wietsma en Elwin Savelsbergh
De huidige discussie over het bevoegdhedenstelsel raakt de kern van het lerarenberoep. De NVON licht haar standpunt toe.

En verder

32 Betrouwbare leraren
Cok Bakker

36 “Zorg voor meer pedagogische ruimte voor leraren”
Eveline Verwater

38 Werk maken van gelijke kansen: compenseren en waarderen
Monique Volman

42 “Aantrekkelijker opleiden voor een aantrekkelijker loopbaanperspectief”
van de redactie

44″Ik geef economie, toch niet onderzoeksvragen formuleren’?”
Inge Okkes

48 Samenwerkend onderwijzen, Corona en Co-teaching (II)

50 Op je gemak met ongemak
Lynn Louwe

60 ISK-klas: Jingwen
Frans Ottenhof en Karin Verdel

Tip van de redactie

54 Gastrecensie: De denkende klas van Dick van der Wateren
Pieter Snel

59 Uit de collectie van Henk Sissing

Rubrieken

05 Editorial
13 Column Anne Bergsma: Huiswerk
17 Gastcolumn Marcel van Herpen: Het onderwijs heeft geen problemen
22 In het kort
25 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief
35 Gastcolumn Anke Swanenberg: De lerende docent
41 Column Berend Kamphuis: Onze belofte aan elkaar
47 Column Koen Ottenhof: Het zachtaardige geslacht
52 Boeken
56 Pelgrim in podcastland: een brede podcast over leren, leiderschap en innoveren: Tjipcast
61 ISK serie: Jingwen Filmeducatie, Tamara Klopper
63 Bericht van het Nationaal Onderwijsmuseum