Gifted @248 zomer 2015

02 Hogere-orde denken
Lisanne van Nijnatten
over hogere-ordedenkopdrachten als stimulerende verrijking.

06 Het ABC van goede begeleiding bij verrijkingswerk
Floor Raeijmaekers

08 Leertijdverkorting: een goede optie
Marianne Rietveld

11 Column Lonneke Snijder

12 Passend onderwijs zonder etiketten
Monique van Eijkelenburg
Zoektocht van ouder Monique van Eijkelenburg naar passend onderwijs zonder etiketten maar met inzicht

16 Op de bres voor het jonge begaafde kind
De Expertgroep Onwikkelingsvoorsprong heeft in 2014 ideeën, expertise en krachten gebundeld om het jonge begaafde kind meer op de kaart te zetten. Drie leden van de expertgroep vertellen hierover in een interview

19 Column Tessa Kieboom
20 Gifted kids
27 Column Fabien van der Ham

28 Neem een slimme kleuter serieus!
‘Het herkennen van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong is een kwestie van goed kijken en luisteren, ervaring opdoen en feeling ontwikkelen,’ vertelt Cora Hansen in een interview. ‘Neem een slimme kleuter serieus!’

32 Het belang van peercontacten voor hoogbegaafde kinderen
Geke Maes

36 Door Open Space Onderwijs leert een kind zichzelf echt goed kennen
Anouk Mulder
interview met Willem Wind over de onderwijsvorm Open Space Onderwijs,

39 Boekrecensies
40 Depressief van school
Leonieke Boogaard
44 Op weg naar passend onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen -SLO
Rieke van Bemmel en Nora Steenbergen-Penterman