Tijdschrift voor Remedial Teaching — Jrg. 20 (juni 2012) Nr. 3

Thema: GELUKSPECIAL

3 Over geluk gesproken
REDACTIONEEL
Petra van de Ree, hoofdredacteur


6 Gaming verhoogt leesplezier / “Onderwijs moet meer denken vanuit gameprincipes”
THEMA
Petra van de Ree
Gaming is verrijkend en leerzaam. Terwijl de gamification van de maatschappij een grote vlucht neemt, blijft het onderwijs achter. In dit artikel vertelt Jan Willem Huisman van IJsfontijn over gamen en leren. Hoe kunnen we het leerplezier en de schoolprestaties van (zorg)leerlingen verbeteren als we gebruikmaken van gamingprincipes?


10 Wetenschapsjournalist Mark Mieras over hersenen en ontwikkeling / “Spelen zorgt ervoor dat je je blijft ontwikkelen”

Petra van de Ree
Mark Mieras, wetenschapsjournalist en schrijver van twee bestsellers over hersenen en ontwikkeling, vindt het belangrijk dat leerlingen en remedial teachers blijven spelen. Spelen in de zin van nieuwsgierig en flexibel zijn, experimenteren en positief zijn over dingen die je misschien beperken. Hoe houd je flexibele hersenen? “Het begint allemaal met nieuwsgierigheid.”

13 Emotionele ontwikkeling
COLUMN
Feite Hofman

14 Lessen in geluk met de Gelukskoffer
THEMA
Anke Appel
Ruim dertig basisscholen werken met ‘de Gelukskoffer’. De ervaringen zijn goed, maar wat houdt het project precies in en hoe sluit het aan bij het werk van remedial teachers?

16 Eens/Oneens
STELLING
In elke uitgave van Tijdschrift voor Remedial Teaching zet de redactie een stelling uit waar op gereageerd kan worden. Voor deze uitgave reageerden remedial teachers op de stelling: ‘Ouders die hun kinderen medicatie onthouden, doen hun kinderen tekort’. De nieuwe stelling is: ‘Een remedial teacher is een compensatie voor een slechte leerkracht/docent’.

17 Even voorstellen… nieuwe hoofdredacteur Melanie Modderman
Petra van de Ree
Melanie Modderman is de nieuwe hoofdredacteur van Tijdschrift voor Remedial Teaching. Ze woont met haar echtgenoot en twee dochters in Eindhoven. Haar carrire als remedial teacher is vrij nieuw, maar als hoofdredacteur heeft ze een enorm brok ervaring. Oud-hoofdredacteur Petra van de Ree stelt vier vragen aan de nieuwe hoofdredacteur.

18 Edith Nijenhuis en Ton Koelemeijer: “Via Meervoudige Intelligentie komt een kind beter tot leren”
RT IN DE REGIO
Frank Mansoer
Door heel het land worden regelmatig bijeenkomsten georganiseerd onder de vlag van de zestien regiobesturen die de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers rijk is. Elke keer pikt de redactie er een uit en doet daar verslag van. Ditmaal ging redacteur Frank Mansoer op 17 april naar de lezing van Edith Nijenhuis en Ton Koelemeijer over meervoudige intelligentie in Alkmaar.

20 Dyslexiesoftware verhoogt plezier in leren / Zelfvertrouwen en zelfstandigheid nemen toe
THEMA
Marrith Hoenderken e.a.
Compenserende software heeft een positief effect op het lezen, de spellingsvaardigheid en het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen. Tevens zijn de ervaringen van gebruikers overwegend positief. Dit artikel geeft inzicht in deze en andere onderzoeksresultaten naar het gebruik van compenserende software in Nederland.

24 Hoe verhoog je het leesplezier bij een leerling? / Blijf altijd op zoek naar het allermooiste boek!
THEMA
Hilda van Abbema
Hoe gaan dyslectische kinderen kicken op lezen? Door ze alleen de allerleukste en aantrekkelijkste boeken aan te bieden, vindt remedial teacher en dyslexiebehandelaar Hilda van Abbema. “Slechts het neusje van de zalm is goed genoeg voor mijn bibliotheek.”

26 Marco Bastmeijer over Meervoudige Intelligentie: “Vooral goed luisteren naar hoe een kind het liefst leert”
Loes Wijburg
Marco Bastmeijer heeft het onderwijsmodel VierKeerWijzer ontwikkeld dat ge•nspireerd is op Meervoudige Intelligentie. meer dan 110 scholen in Nederland werken hiermee. Hij vindt dat elk kind uniek is en op zijn eigen wijze leert. Hoog tijd om hem 6 vragen te stellen over zijn werkwijze en zijn idee‘n omtrent MI.

28 Boeken, cd-roms en materialen
ACTUEEL
– Vuistdikke bundels over problematische opvoedingssituaties
– Schuldgevoel naar het kind toe is vaak de grote schuldige
– Angst bij kinderen
– Hulp bij dyslexie op sociaal emotioneel gebied
– Doemdenken omzetten in positieve ervaringen
– Sociale ontwikkeling van grote invloed op schoolse prestaties
– Op het internet

34 Gezien Gevonden Gelezen
RT
– What’s App?
– Klaar om te zingen?
– Spelenderwijs leren
– Agenda
– Eigenwijsjes, leuke verrassende kaartenset
– Marions s-p-e-l-l-i-n-g-h-o-e-k-j-e: Hebbie effe?
Spellinghoekje
3
6 LBRT info
Van de bestuurstafel, beleidsberichten, dyscalculie: verbreding en verdieping, regioprogramma’s en adressen.