Thema: opleiden door ontwerpen
03 Redactioneel
Onderzoek
05 Onderwijs van de toekomst – Aandacht binnen lerarenopleidingen voor schooleigen curriculumontwikkeling
Nienke Nieveen, Herman Schalk & Stéfanie van Tuinen
Good Practice
21 Recht doen aan verschillen binnen de flipped class
Marianne Lok & Anneke Smits
Beschouwing
27 Leren ontwerpen van STEM-integrerend leermateriaal
Jolien De Meester (en mede-auteurs)
Onderzoek
37 Curriculumontwerp: het ontwerpproces van een docentontwerpteam van de lerarenopleiding technisch beroepsonderwijs
Herma Jonker, Mart Gijsen, Virginie März & Joke Voogt
Good Practice
51 Het ontwikkelen van ontwerpexpertise in een Research & Design-atelier – Praktijkvoorbeeld uit een academische lerarenopleiding voor het basisonderwijs
Stella van der Wal-Maris, Nienke Bonekamp & Martin Hunziker
Good Practice
59 ‘Design As Research’ (DARe): wat kunnen architecten ons leren over (opleiden voor) het leraarschap?
Rutger van de Sande & Martijn van Schaik
Onderzoek
69 Competenties ontwikkelen voor ontwerpgericht onderzoek; richtlijnen voor de hbo-masteropleiding
Wenckje Jongstra, Ietje Pauw & Susan McKenney
Good Practice
81 “Ik gebruik die taaldingetjes nu ook in andere lessen” Hoe leerkrachten basisonderwijs geïntegreerd onderwijs leren ontwerpen in een professionele leergemeenschap
Conny Boendermaker, Mieke van Diepen, Marcel Heeremans & Hanno van Keulen
Beschouwing
89 De leraar staat er niet alleen voor: naar een passend ontwerp voor een op de toekomstgerichte lerarenopleiding
Ele Holvoet, Jan Elen, Kathleen Feremans & Fien Depaepe
99 Boekenrubriek
105 Over de auteurs
109 Jaarinhoud 38ste jaargang