TIB, Tijdschrift Intern Begeleiders — Jrg. 8 (november 2018) nr. 5

06 Praktijk: Wij hebben een visie!
Dat is makkelijk gezegd, maar in de praktijk vaak eerder dode letter dan werkelijkheid. Voor Pedro de Bruyckere is een gedragen visie belangrijk. Welke visie, dat is dan weer minder belangrijk. Hoe komt dit? En wat kan jij ervoor betekenen als IB’er?

12 Interview: ”Een visie die van onderop tot stand komt, is een heel goed stuurmiddel in veranderingsprocessen”
Hoe zorg je als school en bestuur voor een breed gedragen visie? En hoe houd je die visie ‘in leven’? Charlotte Rijnen is bovenschools IB’er binnen SALTO in Eindhoven; Samen met Marlies van der Eerden, IB’er van SALTO-montessorischool de Trinoom, laat ze zien hoe ze dit in de praktijk brengen.

36 Praktijk: Hoe krachtig is jullie samenwerking?
Een goede teamsamenwerking heeft een positief effect op de kwaliteit van je onderwijs. Maar hoe stimuleer je die professionele samenwerking? En welke rol kan de IB’er hierin spelen? Suzan Valstar en Corrine Bleecke leggen het uit.

En verder:

04 Nieuws gemist
11 Checklist 1
17 IB-Innovatief: ‘Talent’ en ‘burn-out’ zijn relationele begrippen
20 WIB 2018
22 Media
24 Onderwijs is werelds
29 Column
31 Ontwikkeling: Druk, druk…relax! Helpt mindfulness je door de dag?
35 Wet & regelgeving 2018
39 Van de werkvloer
41 TIB tips
42 Achtergrond: Soms moet je met zijn tweeën zijn om dingen alleen te kunnen doen!
45 Checklist 2
46 Verwacht