Talent — Jrg. 9 (november 2007) Nr. 6

Thema: ZINGEVING

4 Zingeving
Redactioneel
Paulien Bakker

4 UIT HET NIEUWS
b
erichten over hoogbegaafdheid en onderwijs.
– Leonardo haalt opnieuw de persen
– Apeldoorn begint ook plusschool
– Bestuurscrisis Pharos
– Rectificatie
– Grijze en witte materie
– Tweedimensionaal Knap
– Kakkerlakintelligentie
– Muziek
– Rugby
– Oproep: quiz

6 Hoogbegaafde kinderen en levensvragen / ‘Ik ben nooit helemaal tevreden met een antwoord’
THUIS
Priscilla Keeman
Kleine kinderen kunnen grote vragen stellen. Vooral als ze hoogbegaafd zijn. Hoe reageer je als ouder als je kind ‘God wil doorgronden’?

9 Twijfel
COLUMN
Jelle Aalbers

10 Een klas overslaan, een goed idee?
THUIS
Leonieke Boogaard
Tegenstanders van versnellen zijn vaak bang dat het negatieve gevolgen heeft voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Blijkt dit ook uit onderzoek? En wat zijn de ervaringen van versnelde leerlingen en hun ouders?

13 VersnellingsWenselijkheidsLijst
Joost de MaarŽ
Versnellen, wel of niet?

13 Ongefundeerd optimisme?
COLUMN
Wilbert Vonck


14 Hester Macrander pleit voor zinvol onderwijs / Recalcitrant van beroep
BO/VO / SCHOOL
Hester Macrander
In mei van dit jaar schreef Hester Macrander een column in dagblad de Gelderlander, waarin ze de vereniging Zinvol Onderwijs Nederland oprichtte: ZON. Dit was bedoeld als parodie op BON: Beter Onderwijs Nederland. Macrander vroeg zich af: wat is ‘beter’ onderwijs eigenlijk? Beter dan wat? Met welk doel? Als je zinvol onderwijs geeft, is het toch meteen goed?

16 Keurmerk voor basisscholen?
ACHTER HET NIEUWS
Marrigje de Bok
Reacties op nieuws rondom (hoog)begaafden.

17 Adaptief onderwijs in het ‘verenigd veld’ / Na mediteren kun je n—g meer leren
BO / SCHOOL
Anthon Keuchenius
Het Vedische onderwijs deed vorig jaar schoorvoetend zijn intrede in Nederland. Ook dit jaar krijgen zo’n twintig leerlingen sterk adaptief onderwijs, met veel ruimte voor meditatie. ‘Die vijf minuutjes mediteren voor elke les krikken het effect van de overige lesminuten op.’

20 Filosofie op school / ‘Kinderen denken constant’
BO/VO / SCHOOL
Else de Jonge
Met filosofie op scholen kan volgens Ann Sharp bijna niet vroeg genoeg begonnen worden. Wie filosofie heeft op school leert niet alleen beter na te denken, maar krijgt ook een instrument in handen om tegenslagen in het leven met meer veerkracht op te vangen. ‘Een kind dat geconfronteerd wordt met verlies bijvoorbeeld, kan die realiteit weliswaar niet veranderen, maar door filosofie wel leren er anders tegenaan te kijken, er andere woorden aan te geven.’

24 Tot slot
WERKPLAATS
Maaike Konings
Verrijkende leerstof

24 De boekenplank van….
Carla Desain

25 ‘Zoekende in het land van hoogbegaafden’
SCHOOL
Priscilla Keeman
25 jaar onderwijservaring en een hoogbegaafde zoon (24) wijdden Eddy Danes (48) in in de wereld van hoogbegaafdheid. Als mentor Bovenbouw aan het Greijdanus College in Zwolle (vmbo/havo/vwo/gymnasium) en docent van een plusklas in de onderbouw probeert hij verbetering aan te brengen in de onderwijsaanpak van hoogbegaafden.

26 Een nieuwe begaafdheidsprofielschool / Project Plus doet groots dromen
VO / SCHOOL
Priscilla Keeman
Het Stedelijk Gymnasium in Schiedam kwam onder leiding van rector Joke Gaasbeek tot bloei. De oudste Schiedamse school staat inmiddels op de nominatie voor het predikaat begaafdheidsprofielschool en bouwt met Project Plus aan een betere leeromgeving voor het hoogbegaafde kind.

29 Getallen voor gevorderden, Wisschrift 9

LEERMIDDELEN

Anneke Noteboom, Nora Steenbergen
Recensie lesmateriaal

30 Hoogbegaafd terwijl het woord nog niet bestond / Had ik het toen maar geweten
ACHTERGROND
Marrigje de Bok
Beleid voor hoogbegaafden is nog jong, maar uitzonderlijk slimme leerlingen zijn er altijd al geweest. Hoe was het voor hen om speciaal te zijn maar geen speciale aandacht te krijgen? Hoe heeft dat hun leven be•nvloed? Zes hoogbegaafde volwassenen vertellen hun herinneringen aan Talent.

34 Wat is er leuk aan een hoogbegaafde vrouw? / Slim en lesbisch
ACHTERGROND
Karina Meerman
Caro, Caroline, Anne en Margriet zijn hoogbegaafd. Binnen de toch vrij kleine groep van Mensa-leden zijn zij ook weer een minderheid. Slim n lesbisch: probeer dan maar eens een date te vinden.

36 Milieuvervuiling
COLUMN
Vittorio Busato

37 Agenda


38 Achterpagina
Achtergrondverwijzingen met betrekking tot de artikelen in dit nummer.