Talent — Jrg. 9 (maart 2007) Nr. 2

Thema: VOORUITGANG

4 Vooruit!
Redactioneel
Paulien Bakker

4 UIT HET NIEUWS
b
erichten over hoogbegaafdheid en onderwijs.
– Leonardoschool
– Jacht op nerds
– Toetsen
– You are what you eat
– Soepel
– Boekrecensie

6 Ouderverenigingen samen op NOT: ŽŽn aanspreekpunt
Thema/THUIS
Anthon Keuchenius
Op onderwijsbeurs NOT eind januari stonden de ouderverenigingen Pharos, HINT en Choochem voor de tweede maal als Koepel Hoogbegaafdheid belangstellenden uit de onderwijswereld te woord. Voor, maar vooral ‡chter de schermen trekken de ouderverenigingen – aangevuld door Mensa – steeds vaker gezamenlijk op.

8 Vernieuwing zorgstructuur een gemiste kans / passend onderwijs: een dubbelzinnig begrip
THUIS
Dolf Janson
In 2005 leek het even of er eindelijk ook voor hoogbegaafde leerlingen ‘gelijke’ kansen zouden worden gecre‘erd. Inmiddels weten we beter. Veranderen mag wel, maar hoeft niet…

10 Wat de pot schaft
COLUMN
Jelle Aalbers

11 Te land, ter zee en in de lucht

WERKPLAATS
Maaike Konings
Verrijkende leerstof

12 Druk om te presteren
THUIS
Yvonne Neven
Stel, je bent een kind en je bent hoogbegaafd. Je IQ ligt boven de 130, je beschikt over doorzettingsvermogen en over een grote dosis creativiteit. Bovendien heb je je al ‘bewezen’ door uitzonderlijke prestaties te leveren. Dit schept de nodige verwachtingen bij je omgeving en vaak ook bij jezelf. Wat te doen als je deze druk niet kunt hanteren?

14 De kwestie: een bezorgde zevenjarige
VRAAGBAAK
Lezersvragen

16 Reportage: onderwijs op maat maakt hoogbegaafden zichtbaar
THEMA/SCHOOL
Priscilla Keeman
Daar waar veel scholen nog ploeteren als het gaat om omgaan met hoogbegaafdheid, lijkt het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen het wiel te hebben uitgevonden. De kersverse begaafdheidsprofielschool begon al in 1986 met wat uitmondde in drie begeleidingsprojecten voor de slimme leerling: het verbredingsproject, het POP-project en het TOP-project.

19 Tipover

LEERMIDDELEN

Anneke Noteboom & Nora Steenbergen
Recensie lesmateriaal

20 Compacten en verrijken van taalonderwijs / uitdagender onderwijs
THEMA/SCHOOL
Marlieke Edam
Leerkrachten worden dagelijks geconfronteerd met grote verschillen tussen leerlingen. Met allerhande lesmethoden worden pogingen gedaan om zowel de zwakkere leerling als de begaafde leerling passend onderwijs te bieden. Dat dit slechts gedeeltelijk lijkt te lukken, blijkt uit de vraag vanuit scholen om methoden te compacten en verrijken.

23 Het enthousiasme is er
LEERKRACHT IN BEELD
Priscilla Keeman
Ervaringsverhalen van leerkrachten

24 Kwart eeuw School VragenLijst
Vittorio Busato
De School VragenLijst (SVL) is een van de meest gebruikte psychologische instrumenten in Nederland. De SVL geeft inzicht in motivatie, tevredenheid en zelfvertrouwen. Met het instrument is veel onderzoek verricht maar specifiek onderzoek bij hoogbegaafde leerlingen ontbreekt voor nog.

25 Verbreden
COLUMN
Jacqueline van Swet

26 Welbegrepen eigenbelang
ACHTER HET NIEUWS
Marrigje de Bok
Reacties op nieuws rondom (hoog)begaafdheid.

27 Verslag zevende ISIR-conferentie in San Francisco / nieuwe IQ-tests lijken op videospelletjes
THEMA/ACHTERGROND
Jan te Nijenhuis
De zevende conferentie van de International Society for Intelligence Research (ISIR) vond plaats in San Francisco. Diverse kopstukken op het gebied van intelligentieonderzoek gaven acte de prŽsence. Talent-medewerker Jan te Nijemhuis nam deel en doet verslag van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van het internationale intelligentieonderzoek.

30 Ik en Pablo
COLUMN
Vittorio Busato

31 Het fenomenale schildervermogen van man met Asperger: Vincent van Gogh

ACHTERGROND
Machteld van Laer
Door zijn baanbrekende en vernieuwende manier van schilderen is Vincent van Gogh (1853-1890) wel de vader van de moderne kunst genoemd. Tijdens zijn leven heeft de kunstenaar echter maar weinig waardering gekregen. Misschien kwam dit door de onmacht van de kunstenaar op sociaal gebied. Schilderen werd de passie en het middel om zich uit te drukken voor Vincent, die vermoedelijk aan het syndroom van Asperger leed.

34 Op zoek naar het geheim van de uitblinker / doen wat je het liefste wilt
ACHTERGROND
Vittorio Busato & Frenk van Harreveld
Hun talent staat niet (meer) ter discussie, hun prestaties spreken voor zich. Wat hebben – bewezen – talenten op terreinen als muziek, wetenschap, (kook)kunst, sport en ondernemen met elkaar gemeen? Op zoek naar het geheim van de uitblinker; wetenschapster Anne Cutler is de zevende in deze reeks.

37 Agenda


38 Achterpagina
Achtergrondverwijzingen