Talent — Jrg. 9 (juni 2007) Nr. 4

Thema: EXPERTISE: WAT MAAKT IEMAND EEN EXPERT?

4 Expertise
Redactioneel
Paulien Bakker

4 UIT HET NIEUWS
b
erichten over hoogbegaafdheid en onderwijs.
– Gardner op BBC en Google
– Eindhoven hoger begaafd?
– Specialisten mŽt Asperger beter dan zonder
– Leonardonieuws
– Slimste mensen van het bos
– Hoog IQ niet noodzakelijk winstgevend
– Slimme Oude Schotten

6 Pas op met labels: kneedbare hersenen
BO /THUIS
Anthon Keuchenius
Professor Jelle Jolles is een autoriteit op het gebied van leerprocessen. Jolles -zowel chemicus als neuropsycholoog – leidt sinds tien jaar het centrum Hersenen en Leren van de universiteit van Maastricht. In zijn voordrachten legt hij graag de nadruk op nurture, oftewel omgevingsfactoren. Volgens Jolles is juist die omgeving van het allergrootste belang voor de ontwikkeling van talenten.

8 Oplossing
COLUMN
Jelle Aalbers

9 Puzzeltijd
WERKPLAATS
Maaike Konings
Verrijkende leerstof

10 Wat straal je toch
THEMA / THUIS
Priscilla Keeman
Hoogbegaafd = probleemrijk? Nee, bewijzen multitalenten Willemijn Brouwer (16) en Anne van Bruggen (16). Ze benutten hun talenten ten volle, zowel binnen als buiten school. Talent sprak met twee experts-in-de-dop.

12 Interview met een hoogbegaafde Mexicaanse: wonderkind zoekt kansen
THEMA / THUIS
Priscilla Keeman
De zeventienjarige Mexicaanse AngŽlica InŽs Partida Hanon is een wonderkind en jeugdig expert. Na een bericht over Hanon in Mensa-berichten zocht Talent contact met haar. In een e-mailinterview vertelt ze over hoogbegaafd zijn in Mexico.

14 Afscheidsinterview Willy Peters (46): ‘De wereld is geen donzen dekbed’
THEMA / THUIS
Paulien Bakker
Hij verlaat na bijna twintig jaar het vakgebied. ‘De eerste paar kinderen die ik diagnosticeerde, maakten me duidelijk dat dit gebied echt de moeite waard was,’ vertelt Willy Peters (46). Nu het pionieren voorbij is, maakt de cošrdinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (CBO) de overstap naar gedragsdeskundige bij de kinderbescherming.

16 Een hoogbegaafd kind begeleiden op school / Hoogbegaafd: presteren of onderpresteren?
THEMA / VO / SCHOOL
Joost de MaarŽ
Uitblinken mag weer; de roep om aandacht voor hoogbegaafdheid klinkt alom, maar wat kan het onderwijs ermee, dat al zoveel op zijn bordje heeft? Hoe begeleid je als docent hoogbegaafde leerlingen in de klas? En kunnen andere leerlingen meeprofiteren?

19 Leraren lopen ook vast
LEERKRACHT IN BEELD
Priscilla Keeman
Ervaringsverhalen van leerkrachten

20 Onderzoeksprogramma TalentenKracht / Kleine genie‘n
THEMA / BO / SCHOOL
Jan de Lange, Els Feijs, Willem Uittenbogaard

Om de talenten van kinderen onder de vijf jaar beter te benutten, zijn vier universiteiten begonnen met het project TalentenKracht. In het vorige nummer van Talent las u meer over de achtergronden van dit project nu het tweede en laatste deel: hoe Marijn (vijf jaar) en Maurits (vier jaar) een pot knikkers tellen.

22 Talent? Maak er gebruik van!
COLUMN
Arie Goijaarts

23 Koehandel

LEERMIDDELEN

Anneke Noteboom, Nora Steenbergen
Recensie lesmateriaal

24 Herken de signalen van een onderpresteerder / Etter of Einstein?
THEMA / VO / SCHOOL
Carla Desain
Stel dat Einstein, in zijn schooltijd een onderpresteerder, bij jou in de klas zat. Zou je zijn verborgen talent dan herkennen, zou je hem kunnen stimuleren om eruit te halen wat erin zit?

26 De waardering van excellente leerlingen
THEMA / BO / SCHOOL
Dolf Janson
Ooit was ‘uitmuntend’ de hoogste kwalificatie uit het rijtje mogelijke rapportcijfers. Het weerspiegelde het oordeel van de onderwijzer. Tegenwoordig wordt uitmuntendheid bij kinderen nauwelijks nog gestimuleerd.

28 Interview met Helmuth Nyborg / Een macho over sekseverschillen in IQ
ACHTERGROND
Jan te Nijenhuis
De meeste intelligentie-onderzoekers denken dat mannen en vrouwen gelijke gemiddelde IQ-scores hebben. Helmuth Nyborg is werkzaam aan de universiteit van Aarhus in Denemarken en beweert in recent onderzoek dat mannen gemiddeld 102 scoren en vrouwen gemiddeld 98. Dit leidde tot een enorme rel die hem bijna zijn baan kostte. Talent interviewde de recalcitrante onderzoeker met een opmerkelijk curriculum vitae.

31 Vrouwen plagen
COLUMN
Vittorio Busato

32 Over experts en uitblinkers / Niet te stoppen drang en concentratie
ACHTERGROND
Vittorio Busato
Hoe wordt iemand ergens expert of uitblinker in? Is een expert of uitblinker voorbestemd? Is er een aangeboren talent dat zich vroeger of later wel moŽt manifesteren? Of is het vooral een kwestie van jarenlang toegewijd werken? In het slot van de Uitblinkersserie maakt Talentredacteur Vittorio Busato de balans op.

35 Leerzaam pionierswerk
ACHTER HET NIEUWS
Reacties op nieuws rondom (hoog)begaafden.

36
INGEZONDEN BRIEF
Leonieke Bogaard
In het vorige nummer schreef orthopedagoge en gast columnist JosŽ Wichers-Bots dat een klas versnellen bijna nooit een oplossing biedt: het gebrek aan aansluiting zal zich weer voordoen. Leonieke Boogaard deed onderzoek naar het effect van klassen overslaan en is zelf ook moeder. Ze is het hiermee oneens.

37 Agenda


38 Achterpagina
Achtergrondverwijzingen met betrekking tot de artikelen in dit nummer