Talent — Jrg. 8 (mei 2006) Nr. 3

Thema: KLEUTERS

4 Lekker kleuteren
Redactioneel
Paulien Bakker

4 UIT HET NIEUWS
b
erichten over hoogbegaafdheid en onderwijs.

6 Spelen is leren
Thema
Priscilla Keeman
Een kind ook thuis uitdagen is belangrijk voor de ontwikkeling van hoogbegaafdheid, stelt de literatuur. Maar waarom is er dan zo weinig over bekend? Priscilla Keeman gaat op onderzoek uit.

9 ‘Ik wil zelf beslissen wat we doen’
Ouder in beeld
Anthon Keuchenius
In de serie Ouder in beeld leest u ervaringsverhalen van ouders van hoogbegaafde kinderen. In deze aflevering Inge, moeder van Dennis (14).

10 Ontdekken dat je kind hoogbegaafd is
Thema
JosŽ Kuipers
Ouders die ontdekken dat hun kind hoogbegaafd is, gaan vaak allerlei stadia door – van ontkenning tot acceptatie. Deskundige JosŽ Kuipers helpt de fases te herkennen en door te komen.

11 Inzet en interesse
COLUMN
Jelle Aalbers
‘Wanneer duidelijk is dat het kind hoogbegaafd is, ……’

12 Veranderen van school
JosŽ Kuipers
De school biedt te weinig uitdaging voor uw kind. En hoe hard u ook probeert dat te veranderen, u gaat zich er alleen maar een ‘zeurouder’ door voelen. Wanneer is het moment gekomen om van school te veranderen?

15 Stripverhalen tekenen
werkplaats
Maaike Konings
Verrijkende leerstof.

16 School voor hoogbegaafde leerlingen
Paulien Bakker
‘Tien procent van de uitvallers uit het onderwijs zit aan de bovenkant, ‘ stelt moeder en counselor Marieke Krijnen. ‘Ze zijn niet ongemotiveerd, maar vervelen zich.’ Daarom richt zij de eerste school voor hoogbegaafde kinderen in ons land op.

18 De kwestie: rugzak of PGB voor hoogbegaafd kind
VRAAGBAAK
In de rubriek vraagbaak geven deskundigen antwoord op vragen van ouders en docenten.

20 Pientere kleuters
Thema
Yvonne Neven-Post
Heeft het zin om een intelligentietest af te nemen bij een kleuter? Op de kleuterleeftijd spreken we nog niet van hoogbegaafdheid, maar van een kind met een ontwikkelingsvoorsprong. De test is ook minder lang geldig. Toch kan testen zinvol zijn.

22 Inclusief onderwijs
column
Jacqueline van Swegt
‘Inclusief onderwijs wil zeggen dat het onderwijs zich afstemt op…’

23 De kleuterjuf moet terug!
achter het nieuws
Reacties op nieuws rondom opvoeding en onderwijs (hoog)begaafden.

24 Dat heb ik op school geleerd!
Thema
Dolf Janson
Ook kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong willen worden uitgedaagd. Hoe doe je dat als docent?

27 LoGeo
Leermiddelen
Eleonoor van Gerven
In deze aflevering van Leermiddelen onderzoekt Eleonoor van Gerven de voors en tegens van het gebruik van LoGeo.

28 (Hoog)begaafd of autistisch?
Agnes Burger-Veltmeijer
Hoogbegaafde kinderen die moeite hebben met het leggen van contact krijgen al snel het stempel ‘autistisch’. Maar niet altijd terecht. Agnes Burger-Veltmeijer legt het grijze gebied tussen hoogbegaafdheid en autisme bloot en ontwikkelde een eigen model.

32 Energie is de brandstof
uitblinkers
Vittorio Busato & Frenk van Harreveld
In deze aflevering van Uitblinkers ondernemer Marc Schršder. ‘Er is altijd ruimte voor verbetering, ‘ stelt de oprichter van de onbemande bezinestations Tango en ANWB-concurrent Route Mobile.

35 Hebben hoogbegaafde kinderen vaak hoogbegaafde ouders?
Jan te Nijenhuis
Intelligentieonderzoeker Jan te Nijenhuis legt uit dat IQ voor een groot deel erfelijk wordt bepaald. Toch betekent dat niet dat hoogbegaafde ouders ook altijd hoogbegaafde kinderen krijgen.

37 Tussen haakjes
column
Vittorio Bussato
‘Het is zonder twijfel onderwerp van levendige discussies bij u thuis geweest…’

38 Ik denk dus ik ben ???
venster
Agnes Burger-Veltmeijer
Agnes Burger-Veltmeijer geeft haar blik op de wereld.