Talent — Jrg. 8 (maart 2006) Nr. 2

Thema: HET NIEUWE LEREN

4 Nieuw leren
Redactioneel
Paulien Bakker

4 UIT HET NIEUWS
b
erichten over hoogbegaafdheid en onderwijs.

6 Ode aan het oude leren
Thema
Vittorio Busato
Vittorio Busato is niet verbaasd dat een evaluatie van het ministerie van Onderwijs weinig positief was over het studiehuis en het nieuwe leren. Wat is er eigenlijk mis met het oude leren?

8 Daar komt ze weer…!
Dolf Janson
Ze hebben beiden hetzelfde doel, maar ieder hun eigen beelden van de werkelijkheid: ouders en leerkrachten. Hoe is de communicatie tussen ouders en school te verbeteren?

11 achter het nieuws
Reacties op nieuws rondom opvoeding en onderwijs (hoog)begaafden.

12 Uiltjes…
Anne Hermans
Anne Hermans startte in Belgi‘ een speciale sociale vaardigheidstraining voor kleuters. Nog voordat de vier- tot zesjarigen zich een buitenbeentje gaan voelen, leren ze spelen met andere kinderen.

15 Klooncollege
column
Jelle Aalbers

16 Adolescent en hoogbegaafd: double trouble?
Linda Miezenbeek-Spaanbroek
Zelfbeeld en identiteit staan tijdens de adolescentie onder druk. Vooral hoogbegaafde pubers zijn geneigd zich te conformeren. Betekent dat dat de puberteit extra problematisch verloopt bij hoogbegaafden?

18 Je kunt z— veel zelf doen
ouders in beeld
Anthon Keuchenius
Lydia is moeder van de tweeling Koen en Miranda (9) en Arthur (5). Ze ging voor haar hoogbegaafde zoon op zoek naar verrijkend lesmateriaal.

19 Net als Escher
werkplaats
Verrijkende leerstof voor uw kind.

20 VRAAGBAAK
In de rubriek vraagbaak geven deskundigen antwoord op vragen van ouders en docenten.

22 Het nieuwe onderwijzen
Thema
Dolf Janson
De uitwerking is misschien van deze tijd, maar de principes van het nieuwe leren zijn alweer een eeuw oud. Dolf Janson onderzoekt de fundamenten van het nieuwe leren.

25 Wie verrijkt wie?
Column
Jacqueline van Swet

26 Stel de leerkracht centraal
Thema
Anthon Keuchenius
Niet de leerling heeft een probleem, maar de leerkracht, als de leerling de stof niet in zich op kan nemen. De Groningse onderwijskundige Wim Meijer spendeerde een wetenschappelijk leven aan de rol van leerlingbegeleiders. Vorige maand ging hij met vervroegd pensioen. In Talent vertelt hij over zijn visie.

28 Aan het werk
Joost de MaarŽ
Op het Utrechtse Stedelijk Gymnasium krijgen onderpresteerders in de vierde klas apart les. En met succes. Honderd procent van hen ging vorig jaar over naar het vijfde jaar. Docent Joost de MaarŽ vertelt.

30 Jambo Jonge dierenspel
Eleonoor van Greven
Eleonoor van Greven onderzoekt iedere keer de bruikbaarheid van nieuwe leermiddelen.

31 Eerst bikkelen
uitblinkers (nieuw)
Frenk van Harreveld & Vittorio Busato
Vanaf dit nummer start een nieuwe serie: Uitblinkers. Toptalenten die hun begaafdheid reeds bewezen hebben worden aan de tand gevoeld door Frenk van Harreveld en Vittorio Busato. In de eerste aflevering topschaker Loek van Wely (33).

33 Vreemde Vogelgriep
column
Vittorio Bussato

34 ADHD of hoogbegaafd?
Yvonne Neven-Post
Het is vaak lastig om een onderscheid te maken tussen kinderen met ADHD en kinderen die hoogbegaafd zijn. Yvonne Neven-Post probeert een grens te trekken.

36 Right hemisphere, left hemisphere
Anthon Keuchenius
De Amerikaanse beelddenkgoeroe Linda Silverman was even in Nederland. Talent-redacteur Anthon Keuchenius sprak met haar over het belang van denken vanuit de rechterhemisfeer.

38 Communicatie
venster
Agnes Burger-Veltmeijer