Talent — Jrg. 7 (september 2005) Nr. 5

Thema: PUBERS

3 Puber-tijd
Redactioneel
Eleonoor van Gerven

4 Heel gewone mensen
Thema
Dagmar van der Neut
Vier hoogbegaafde pubers spreken over hun mogelijkheden en problemen.

7 Effe chillen!
Thema
JosŽ Kuipers
Strubbelingen met hoogbegaafde pubers in het gezin.

9 Belevenissen Žn kwaliteiten zitten soms in de weg
Thema
Hester Klaassens
Ondersteuning van hoogbegaafde pubers binnen het voortgezet onderwijs is essentieel.

12 Waar vind ik antwoord?
diversen
Marrigje de Bok en Hennie Ribbens
Wat zijn de meest gestelde vragen over hoogbegaafdheid en waar zijn de antwoorden te vinden?

15 Nieuw leren, meer stoornissen
venster
Agnes Burger-Veltmeijer

16 Onderpresteren heeft diverse oorzaken
basisonderwijs
Eleonoor van Gerven
Bij onderpresteren moeten we nagaan of we inderdaad met een hoogbegaafde leerling te maken hebben en zo ja, wat de oorzaak van het onderpresteren is.

19 Superslim maar straatarm
diversen
Anthon Keuchenius
SmartKids zorgt in Kumasi (Ghana) voor scholing van slimme kinderen. Deze kinderen moeten binnen een generatie tot de ruggengraat van het toekomstige Ghana behoren.

21 Controversieel voorspeller
wetenschap
Vittorio Busato
Een exclusief interview met de Amerikaanse psycholoog Phil Rushton.

23 Mochten we eigenlijk al beginnen?
plus!
Dolf Janson, Marant-E.D. – Elst (Gld.)

24 Gesprek met Carel en Rosemarie
OUDER IN BEELD
Anthon Keuchenius
In de serie Ouder in beeld leest u ervaringsverhalen van ouders van hoogbegaafde kinderen.

25 Brugpiepers in het kwadraat
voortgezet onderwijs
Sylvia Drent
Hoe worden kinderen die meer dan ŽŽn jaar zijn versneld op de basisschool begeleid?

27 Het feest der herkenning
opvoeding
JosŽ Kuipers
Ouders herkennen hoogbegaafdheid bij zichzelf.

30 ACHTER HET NIEUWS
Anton Keuchenius
Het wetenschappelijk klimaat op veel faculteiten is erbarmelijk. Bureaucratie, overvolle collegezalen, een zesjescultuur en gebrek aan wetenschappelijke nieuwsgierigheid bij staf en studenten zijn schering en inslag. Universiteiten moeten geen sociale werkplaatsen voor minder begaafden zijn, maar centra van excellentie. Er moeten dus topuniversiteiten komen, betoogde voormalig staatssecretaris Rick van der Ploeg afgelopen voorjaar in NRC Handelsblad. Twee studenten reageren op Van der Ploeg.

31 Hoogbegaafd maar niet meer eenzaam
wetenschap / diversen
Paulien Bakker
Ontwikkelingspsychologe Edith van Huijkelom aan het woord over IQ en EQ.

33 Tussen droom en daad
ouders
Frenk van Harreveld
De Amsterdamse sportpsycholoog Wim Keizer gaf een workshop aan ouders van honkbaltalentjes.

36 Russisch voor beginners
WERKPLAATS
Maaike Konings en Bram Sas
Jeugdrubriek voor basisschoolleerlingen.

37 De pagina van Rick
HANGPLEK
Hennie Ribbens
Jongerenrubriek.

38 Tantrix, een uitdagend lijnenspel
LEERMIDDELEN
Eleonoor van Gerven