Talent — Jrg. 5 (augustus 2003) Nr. 5

Thema: BASISSCHOOLBELEID

4 Een leerproces voor het team
THEMA
Dolf Janson

Steeds meer scholen realiseren zich dat recht doen aan de verschillen tussen leerlingen moet. Het maken van een zorgbeleid vraagt om cultuurverandering.

7 Het beleidsplan hoogbegaafdheid
THEMA
Eleonoor van Gerven
Waar moet een goed beleidsplan aan voldoen en hoe blijft het allemaal werkbaar’!!

10 Journal fŸr Begabtenfšrderung
Franz Monks
Journal fŸr Begabtenfšrderung is het eerste Duitse tijdschrift dat zich specifiek richt op begaafde leerlingen en hun opvang.

13 Balanceren tussen autonomie en verbondenheid
JosŽ Kuipers
Veel hoogbegaafde kinderen hebben de drang naar een hoge mate van autonomie. Tegelijkertijd willen ze voorkomen dat ze buiten de groep vallen. Dit betekent dat deze kinderen veelal een keuze moeten maken tussen autonomie en verbondenheid.

16 Biologie in de basisvorming
Hans MorŽlis
Wat vinden Olympisten Biologie van hun lessen in de basisvorming?

18 ‘Een jaar reizen is een jaar leren’
Hennie Ribbens
Op wereldreis om versnelling te voorkomen. De familie Sinot kiest voor deze wel heel bijzondere vorm van verrijking.

21 Welles, nietes
Vittorio Busato
Is hoogbegaafdheid een probleem? Vittorio Busato gaat in op deze eerder in Talent gevoerde discussie.

24 Slim dyslectisch is knap vervelend
Joost van Berkel
Wat te doen als beide diagnoses tegelijkertijd zijn gesteld?

27 Wanneer is hoogbegaafdheid nou hoogbegaafdheid?
Ed Hupkens
Het triadisch model van Renzulli en Monks in theorie en praktijk.

29 Verrassend verrijkingsmateriaal
Eleonoor van Gerven
Het project Zwerftocht met Korilu neemt kinderen op een verrassende manier mee over de hele wereld.

RUBRIEKEN

12 Als ze de lat te hoog leggen

De praktijk


23 ‘Al die aandacht voor hoogbegaafdheid is maar onzin’

Discussie


30 Actieve ouders
FF LEZEN