Talent — Jrg. 4 (december 2002) Nr. 8

Thema: Allochtoon en hoogbegaafd

4 Allochtoon en hoogbegaafd
Thema
Jan te Nijenhuis

Het signaleren van hoogbegaafdheid onder allochtonen.

6 Allochtone hoogbegaafde kinderen in Nederland: spelden in een hooiberg?
Thema
Sacha van Ede
Is het een vooroordeel dat hoogbegaafdheid in Nederland hoofdzakelijk een blanke aangelegenheid is? Docenten uit de praktijk aan het woord.

10 Slim bekeken
Henny Spaargaren
Kijkwijzer verrijkingsmateriaal voor hoogbegaafde kinderen.

11 ‘Oog voor oplossingen’
Hennie Ribbens
Oudervereniging Pharos vierde 5 oktober het derde lustrum met succesvol symposium. Een verslag.

13 Een kleintje in de brugklas
Eleonoor van Gerven
Je hoogbegaafde kind wel of niet eerder naar het voortgezet onderwijs? Hoe maken ouders hun keuze en wat zijn hun ervaringen?

16 Ervaringen met de WISC III
Alja de Bruin-de Boer
Een vergelijking tussen de WISC-R en de WISC III.

18 Het Zaanstreekproject
Bram Guijt
Het pilotproject hoogbegaafdheid Zaanstreek blijkt een groot succes. Een beschrijving van het voor traject, de scholing en het vervolg.

21 Niet alle aandacht voor hoogbegaafdheid is gezond
Thea Schepers
In gesprek met Bas Levering, wijsgerig en historisch pedagoog.

24 Van Wencelas naar Medusa en terug
Cornelia Donner
Een Amerikaanse blik op de aandacht voor hoogbegaafdheid in Europa.

27 Tussen snuffelen en diepgang
Eleonoor van Gerven
Een impressie van de achtste ECHA-conferentie, oktober 2002.

28 The development of personal talent
Sylvia Drent
Sidney Moons openingslezing op de ECHA-conferentie. (European Counsel for High Ability)

RUBRIEKEN

3 Redactie
12 De praktijk
23 Discussie
29 Uit de oude doos
30 FF lezen