Talent — Jrg. 15 (juni 2013) Nr. 4

2 Aan het werk
REDACTIONEEL
Frank Stienissen

4 Hoogbegaafdheid op de Vrije School
REPORTAGE
Marrigje de Bok
Zeer breed onderwijs, vol met creativiteit, verhalen, muziek en toneel. Rekenen, taal, geschiedenis of aardrijkskunde in de vorm van projecten. Aandacht voor emotionele en sociale ontwikkeling. Het vrijeschoolonderwijs zou ideaal moeten zijn voor hoogbegaafden.

8 Leren leren
COLUMN
Ellen Sinot
Leren leren. Het is een term die we tegenwoordig vaak horen. Wat we ook vaak horen: hoogbegaafden kunnen niet leren. En dat moeten ze wŽl leren. Volg je het nog?

9 KORT NIEUWS
– EHCA Nederland formeel opgericht
– Moties ouders en hoogbegaafdheid aangenomen
– KWINK!, Journalen en Grafische Organisatie Methoden (GOM)

10 Ontleden en fractioneren van intelligentie
ESSAY
Intelligentie en intelligentietests, het blijven (deels) ongrijpbare maar o zo fascinderende fenomenen. Vraag tien onderwijskundigen, pedagogen en psychologen wat intelligentie is en wat intelligentietests meten, en ze zullen geen van allen hetzelfde antwoord geven. Het fenomeen nader bekeken.

12 CARLA’S CORNER
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 16-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste Žn leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
– Jong geleerd 2.0 Minecraft
– DUF Waanwijs
– GelukkigHB-kaartjes
– Siege Hero

13 De tomeloze energie van Niek Achten
INTERVIEW
Carla Desain
Niek Achten (22) is vierdejaars geneeskundestudent. Pas toen hij besloot om flink wat extra vakken te volgen naast het standaardprogramma, raakte hij echt gemotiveerd. Nu is hij bijna niet meer te stoppen.

16 Onderwijs aan hoogbegaafden: een recht, geen voorrecht, wel een uitdaging
OPINIE
Ben Daeter
Hoogbegaafdheid is in, maar het onderwijs aan hoogbegaafden staat nog steeds in de kinderschoenen. Er gebeurt natuurlijk wel wat, maar hebben hoogbegaafden hier ook behoefte aan? Konden leerkrachten vroeger wel genoeg ondernemen om het onderwijs voor hoogbegaafden te verbeteren of moesten ze zich maar tevreden stellen met toch eigenlijk maar halve maatregelen?

18 Het leer-denkproces stimuleren met Denkdeurtjes
INTERVIEW
Frank Stienissen
Volgens Laura GroebbŽ zijn hoogbegaafde kinderen heel goed in staat om zelf hun denk-leerproces in kaart te brengen en samen met ouders of leerkrachten naar oplossingen te zoeken en dus verder te komen in hun leerdenkproces. Ze bedacht daarvoor een handige methode: het Denkdeurtjesmodel.

22 Uitgelicht
RECENSIE
Priscilla Keeman
Slim maar… Pubereditie. Help adolescenten hun talenten te benutten door hun executieve functies te versterken.
– Sociaal? Vaardig! Hoe stimuleer je de acht belangrijkste sociaal-emotionele vaardigheden van je kind?
– De 7 uitdagingen. De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen. Een praktisch handboek in het bo en vo.

23 Denklessen in het onderwijs
TRAINING
Joost de MaarŽ
Ook hoogbegaafde kinderen zijn niet automatisch goede denkers. Ze zijn vaak gauw tevreden over hun eigen oplossingen en idee‘n, nemen niet de tijd om na te denken over andere mogelijkheden en ze denken vaak zo snel dat ze geen idee hebben hoe ze aan hun antwoord komen. Denklessen bieden uitkomst.

26 Zelf verrassend leuke spreekwoorden maken (deel 2)
VOORUIT
Els Schrover en Maryan Camps
Spreekwoorden zijn oud, ze laten de wijsheden zien van het leven van vroeger. Maar kijk, wij hebben weer onze eigen wijsheid (eigenwijsheid) van nu. Dus wij kunnen die oude spreekwoorden best eens aanpassen en leuker maken. Dat kan op verschillende manieren. Kijk voor inspiratie maar eens naar de voorbeelden hieronder, die we gedeeltelijk van internet hebben gehaald, en gedeeltelijk met onze vrienden samen hebben bedacht. Als je even goed kijkt, dan zie je dat er verschillende manieren zijn gebruikt om van oud iets nieuws te maken: combineren, vervangen …

28 LIPP-lezen… (RTFM deel 2)
LEERMIDDELEN
Inge Slaats
In het eerste nummer van Talent dit jaar stond mijn artikel over het probleem met veel slimmeriken hebben met het (zorgvuldig) lezen van de instructie. Voor degenen die dat stuk gemist hebben… het probleem is dat ze dat gewoon niet doen. Met alle gevolgen van dien…

29 Orvelte
COLUMN
Tygo de Vries

30 De boekenplank van… Carla Desain
DE BOEKENPLANK VAN …
Carla Desain
‘Ik heb een boekenfetisj’, bekent Simone Schoonwater (17 jaar, 5 gymnasium) lachend. ‘Ik heb massa’s boeken. Het gaat me niet alleen om het lezen, ik wil ze kunnen vasthouden, eraan ruiken, ernaar kijken. Voor mij geen e-reader.’