Talent — Jrg. 14 (september 2012) Nr. 5

2 Slimme mensen opgepast
REDACTIONEEL
Frank Stienissen

4 Hoogbegaafde kinderen herkennen zich in Slimme Rick – ‘Leg uit hoe je in elkaar zit’
INTERVIEW
Carla Desain
Boeken over hoogbegaafdheid zijn er genoeg, maar kinderboeken met een verhaal waarmee kinderen zich kunnen identificeren, zijn schaars. Hoogbegaafdencoach Rineke Derksen merkte dat bij de kinderen die zij begeleidt, een grote behoefte is aan een dergelijk boek. Dus toen Uitgeverij 248Media haar vroeg om zelf zo’n boek te schrijven hoefde ze niet lang na te denken.

7 Schuldgevoel
COLUMN
Ellen Sinot
‘Ze zit alleen maar met haar neus in de boeken. Geen tijd voor hobby’s, want studeren is belangrijker.’

8 KORT NIEUWS
– Boot met hoogbegaafden op Canal Parade
– Wonderkind (9) als Bachelor
– AMOS: ‘Eindelijk onderwijs hoogbegaafde leerlingen’
– AndrŽ Kuipers
– College B&W Almere: ‘Verplichte bijdrage hoogbegaafden onderwijs mag niet’
– Agenda

10 ‘Ik zie mezelf als de nieuwe Govert Schilling’
INTERVIEW
Anne van Kessel
In de rubriek Excellente studenten praat Talent met jonge mensen die kans zien hun talenten optimaal te benutten. Aan het woord is de 22-jarige student natuur- en sterrenkunde Luc Hendriks. ‘Ik was al bezig met 15×12 toen de rest 2 + 3 aan het oefenen was.’

13 Hoogbegaafde tieners ontdekken zichzelf op School at Sea
REPORTAGE
Katja Keuchenius
Een halfjaar zelfstandig leren en ondertussen de halve wereld verkennen. Het klinkt veel hoogbegaafde kinderen als muziek in de oren. Zo ook Yoram en Liselet, die deze droom vorig schooljaar waarmaakten. Aan boord van het zeilschip School at Sea voelden ze zich als een vis in het water.

16 Ieder talent erkend / Camminghaschool in Bunnik biedt uitdagend onderwijs voor talentvolle leerlingen
REPORTAGE
De Camminghaschool in Bunnik is drie jaar geleden een nieuwe weg ingeslagen. Middels het TOPtalent Erkend traject van Eduniek hebben drie enthousiaste leerkrachten het voltallige schoolteam weten te motiveren om de meer- en hoogbegaafde leerlingen op de eigen school uit te dagen.

18
CARLA’S CORNER
– Bedenk-je-eigen-kinderwebsite: doe-boek
– Gewist
– Brammetje Baas
– Het piratenmaal

19 Marcus Aurelius: een wijs man
VOORUIT
Maryan Camps & Els Schrover
Heb je wel eens nagedacht hoe jij eigenlijk geworden bent wie je nu bent? In de loop van je leven heb je heel wat geleerd!

20 Iedere basisschool een Leonardo-afdeling
INTERVIEW
Priscilla Keeman
Vanuit zijn onderwijsverleden herinnerde schrijver Ben Daeter zich hoe moeilijk hij het vond om hoogbegaafde leerlingen nŽt dat te bieden wat ze nodig hadden. Hij besloot zich er eens in te verdiepen en schreef een ruim vijfhonderd pagina’s dik boek over hoogbegaafde kinderen en het Leonardo-onderwijs.

23 Colombia toont belangstelling voor Leonardo-onderwijs
INSPIRATIE
Priscilla Keeman
Op de inspiratiepagina vindt u in elke nummer van Talent inspirerende initiatieven, best practices en bijzondere onderzoeken op het gebied van hoogbegaafdheid bij kinderen.

24 Plusklas ‘de Alant’ bouwt 3D-printer – ‘Hoezo te moeilijk?’

REPORTAGE
Marrigje de Bok
Een echte 3D printer, dat is het resultaat van een ambitieus project van de plusklas van Jenaplanschool ‘De Morgenster’ in Geldermalsen.

27 Uitgelicht

RECENSIES
– Hoogbegaafd opvoeden
– Vooroordelenspel (hoog)begaafdheid junior
– Het sociale brein van de puber

28 Het SOMA-paradijs…
LEERMIDDELEN
Inge Slaats
Rekenen met SOMA-kubussen.

29 Weer een schooljaar voorbij
COLUMN
Tygo de Vries

30 De boekenplank van… Lotte Baauw
De BOEKENPLANK van
Carla Desain
Over het boek ‘Steenstraat 45 & 47’ van Elizabeth Honey. ‘Er zitten verschillende verhaallijnen en laagjes in dit boek’.