Talent — Jrg. 13 (maart 2011) Nr. 2

2 Redactioneel
Priscilla Keeman

4
‘CARLA’S CORNER’
– Keepvogel en Kijkvogel; in het spoor van Mondriaan
– De 1blik agenda ‘Kleur je weg naar je planning’
– Het Wiskunde boek

5 ‘Als het niet uitmaakt, wat kies je dan?’
COLUMN

6 In- of exclusief onderwijs voor hoogbegaafden? Zo zwart-wit is het helemaal niet

INTERVIEW
Maartje Nix
Inclusief versus Exclusief; Natasja Vranken, directeur Leonardostichting en hoogbegaafdheidsadviseur Sylvia Drent geven in een dubbelinterview hun kijk op inclusief en exclusief onderwijs. ‘Wat mij stoort is dat mensen er nooit over vallen dat kinderen met een ontwikkelingsachterstand of leermoeilijkheden naar het speciaal onderwijs gaan.’

9 Dertig miljoen voor hoogbegaafdenonderwijs
ACHTERGROND
Carla Desain
In het Regeerakkoord van het kabinet-Rutte wordt een bedrag van 30 miljoen euro per jaar gereserveerd om de kwaliteit van het onderwijs aan hoogbegaafden op te schroeven. Talent inventariseert wat de bestedingsmogelijkheden voor dat geld zijn, wat het onderwijsveld ervan vindt en wat de mening van de politiek is.

12 Met een goed idee ben je er nog niet
BREIN TEGEN BREIN
Erno Mijland
Een eetbaar lollystokje, een fietsslot dat je openmaakt via je mobieltje of een systeem waarmee je via de naafdynamo van je fiets al je elektronische gadgets kunt opladen… In de regio Leiden wordt jaarlijks een uitvinderswedstrijd voor scholieren georganiseerd: de Willie Wortel Wedstrijd.

13 Onderwijstradities
PRAKTIJK
Dolf Janson
Dolf Janson, senior onderwijsadviseur, beschrijft onderwijstradities en hun consequenties voor het omgaan met verschillen tussen leerlingen. ‘Uitgaande van de tradities en overtuigingen die richtinggevend zijn op de meeste scholen, lijkt het niet verrassend dat veel leraren het inpassen van rijk onderwijs voor begaafde leerlingen een hele klus vinden.

17 Rondje Rekenspel
LEERMIDDELEN
Anneke Noteboom, Nora Steenbergen (SLO)
Wilt u uw (hoog)begaafde leerlingen stimuleren hun kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van getalbegrip verder te ontwikkelen, nu eens op een andere manier dan met werkbladen? En wilt u dat ze daarbij ook moeten redeneren? Dan zijn de spellen uit Rondje Rekenspel wellicht een aardige aanvulling op uw rekenlessen.

18 Het beste van twee werelden
INTERVIEW
Carla Desain
Hoe komen hoogbegaafde kinderen het best tot hun recht in het basisonderwijs? Zijn ze gebaat bij een eigen programma, dat ze volgen samen met andere hoogbegaafde kinderen? Of ontwikkelen ze zich beter door op te trekken met leeftijdsgenoten van alle niveaus? Talent onderzocht voor welke oplossingen de Nederlandse basisscholen kiezen.

20 Normaal
COLUMN
Hester Macrander

21 Niet meer of sneller, maar anders – Plusklas Houten
REPORTAGE
Marrigje de Bok
Remedial teacher Maria ten Den richtte zo’n acht jaar geleden samen met een ouder van een hoogbegaafde zoon een buitenschoolse plusklas in Houten op. ‘Ik liep als remedial teacher duidelijk tegen grenzen aan, financi‘le en organisatorische. Ik kreeg simpelweg niet genoeg handen op elkaar voor het opzetten van een echt degelijk beleid.’

24 Maak je eigen dobbelspel
VOORUIT
Maryan Camps & Els Schrover
Maak jij wel eens zelf een spel om met je broers en zussen of je vrienden thuis te spelen? Wij vinden dat vaak de leukste spellen en dit keer hebben we een idee dat we met jullie willen delen. Het wordt een dobbelspel, waarbij het erom gaat, zoveel mogelijk punten te halen.

26 Geen allround mens
INTERVIEW
Anthon Keuchenius
Uitblinker Marte Ršling. Een paplepelkind was ze niet, kunstenares Marte Ršling. Het fanatisme zat er bij haar al vroeg in. ‘Ik bedacht al heel jong dat ik later zou gaan schilderen. Dat ik daar mijn leven lang mee bezig zou zijn’.

29 ‘Blik op jong talent’
RECENSIE
Joost de MaarŽ
Deze keer in Recensie geen boek, maar een spel. Waardevolle hulp in het traject profiel- en beroepskeuze.

30 De boekenplank van… Luna Wink
De BOEKENPLANK van
Carla Desain
Over het boek ‘Kaas & de evolutietheorie’ van Bas Haring.