Talent — Jrg. 13 (juli 2011) Nr. 4

2 Redactioneel
Priscilla Keeman
“Ooit ga ik hem doen, die Mega Test…”

4
‘CARLA’S CORNER’
– Expeditie Moendoes
– ‘I have a dream’
– De junior btacanon

4 Nieuws en agenda

5 Nieuwe indrukken
COLUMN
De belevenissen en bespiegelingen van Jinte Veldman tijdens haar jaar vrijwilligerswerk.

6 IQ boven de meetlat

ACHTERGROND
Vittorio Busato
Wat is intelligentie nu eigenlijk precies? En wat als je IQ zo hoog is dat het niet gemeten kan worden? Oud-redacteur Vittorio Busato vond dat mensen met een extreem hoog IQ vaak slordig schrijven, minder vlees eten en meestal ongelukkiger zijn.

9 ‘Een podium voor jong schrijftalent’
BREIN TEGEN BREIN
Erno Mijland
Beroemd worden met je eigen verhaal, gedicht, column, toneeltekst, filmscenario of songtekst… voor nogal wat jongeren is het een ultieme droom. De jaarlijkse schrijfwedstrijd Write Now! helpt deze jongeren met het vinden van een eigen publiek.

10 ‘Ze noemen me het meisje dat graag te druk is’
INTERVIEW
Priscilla Keeman
De 18-jarige psychologiestudente Ellen Sinot heeft een IQ hoger dan 152 en schreef samen met haar ouders het boek ‘IQ te koop’. Talent interviewde haar.

12 Boos en moe
COLUMN
Hester Macrander

13 Uitsloven of excelleren?
REPORTAGE
Dolf Janson
Hoe helpt een leerkracht of docent een leerling excelleren in de Nederlandse ‘maaiveldcultuur’? Senior onderwijsadviseur Dolf Janson weet er meer van.

16 Cijfers en voorzetsels
VOORUIT
Voor als je in de vakantie niet weet wat je moet doen, hebben wij alvast twee hele leuke suggesties. Maak korte gedichten van voorzetsel of schrijf je levenskroniek in cijfers. Ook te doen op de achterbank van de auto op weg naar je vakantiebestemming!

18 Uitblinker psycholoog Pieter Drent gaf carrire zelf vorm. “Een beetje het geluk afdwingen.”
INTERVIEW
Anton Keuchenius
De 76-jarige Pieter Drent, psycholoog, is het prototype van een hoogbegaafde. Voor de basisschool keek hij mee in de schriftjes van zijn zus, die al in de eerste zat. ‘Aan het einde van het jaar was ik even ver als zij. Dan maar meteen naar de tweede klas, zei mijn vader’.

21 Plusgroepen voor de hele school. ‘We hoeven niet alles te begrijpen.’
REPORTAGE
Marrigje de Bok
Journaliste Marrigje de Bok nam deze keer een kijkje bij de Verhoeff-Rollmanschool in Bodegraven. Ouders, zetten hier zelf een plusgroep op. ‘We hadden een budget en een cošrdinator nodig om dit op een professionele manier voort te zetten’.

24 1+1 is erg vaak 3
LEERMIDDELEN
Anneke Noteboom & Nora Steenbergen
Als kinderen in plaats van tegen elkaar, met elkaar moeten spelen om een doel te behalen, leren ze niet alleen veel over samenwerken, maar kunnen ze ook de kracht van samenwerken ervaren. In het spel Mount Everest is een goede samenwerking, overleg en samen strategische beslissingen nemen noodzakelijk om de expeditie te laten slagen. Dit cošperatieve spel kan ervoor zorgen dat een (hoog)begaafd kind op een spannende en aangename manier gaat ervaren dat bij samenwerken de uitkomst meer kan zijn dan de som der delen.

26 Spelmaterialen op het vo
PRAKTIJK / REPORTAGE
Joost de MaarŽ
Niet alleen in het basisonderwijs blijken spelmaterialen die bruikbaar zijn om met de leerling in gesprek te komen Žn te blijven. Redactielid en oud-docente Joost de MaarŽ bespreekt er enkele.

29 Het vollehoofdenboek
RECENSIE
Carla Desain
Een werkboek voor kinderen en volwassenen.

30 De boekenplank van… Shimara van den Elzen
De BOEKENPLANK van
Carla Desain
Over het boek ‘De geheime sleutel naar het heelal’ van Lucy & Stephen Hawking.