Talent — Jrg. 13 (februari 2011) Nr. 1

2 Redactioneel
Redactioneel
Priscilla Keeman
Over IQ-test en het ‘hele kind’.

4
‘CARLA’S CORNER’
– Kosmikomische verhalen
– Proefjeswedstrijd Tube4proof
– In de put – Uit de put

5 De Intelligentie Structuur Test (IST) – Een nieuwe IQ-test voor hoogbegaafden

ACHTERGROND
Jan te Nijenhuis
Uitgeverij Hogreve presenteert de IST als buitengewoon geschikt voor hoogbegaafden. Intelligentieonderzoeker Jan te Nijenhuis onderwerpt de test aan een nader onderzoek.

8 ‘Een getalletje is maar een getalletje’
REPORTAGE
Priscilla Keeman
‘Masterclasses’ en psychologieles van psycholoog en hoogleraar RenŽ Diekstra en zijn collega Jakob Rigter: de hoogbegaafde leerlingen aan het CSG Jacob van Liesveldt in Hellevoetsluis mogen niet klagen. Daarbij staat een lerende houding bij de docenten ook nog eens voorop. ‘Wij willen de kinderen vooral plezier in het leren geven.’

11 Intelligentietesten op school
ACHTERGROND
Joost de MaarŽ
Redactielid Joost de MarŽ trok de stoute schoenen aan en vroeg negen scholen in het voortgezet onderwijs naar hun testgebruik en tevredenheid daarover. Een peiling onder vwo-scholen met extra aandacht voor hoogbegaafde leerlingen.

13 Creative Game Challenge – ‘Breng de speler in een flow!’
BREIN TEGEN BREIN
Erno Mijland
Van Pong tot Call of Duty… de gamewereld heeft de afgelopen decennia een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Tegenwoordig spelen bijna alle jongens games. een groeiende groep maakt zelf games, onder andere met het populaire programma Game Maker. De Universiteit Utrecht organiseert een wedstrijd voor echte gamemakers.

14 Testen als middel, niet als doel / Observatie tijdens test waardevoller dan de eindscore
ACHTERGROND
Anthon Keuchinius
Wat adviseren bureaus op het gebied van testgebruik onder hoogbegaafden? Een voorname taak van professionals op het gebied van hoogbegaafdheid is het testen van kinderen. Maar welke intelligentietest gebruiken ze daarbij het liefst, en hoe interpreteren zij de resultaten? ‘Talent’ vroeg het drie doorgewinterde professionals: Alja de Bruin, Mariska Poelman en Ria Meijer.

17 Slim puzzelen
LEERMIDDELEN
Anneke Noteboom, Nora Steenbergen (SLO)
Soms is het zo lekker om je even alleen met een puzzel terug te kunnen trekken. Of het nu in de klas is, of thuis. De spellen van Thinkfun bieden die mogelijkheid aan hoogbegaafde leerlingen.

18 Tessa Kieboom: “Ook een hoogbegaafd kind moet zich op school leren inspannen”
INTERVIEW
Carla Desain
De Belgische Tessa Kieboom promoveerde in 1998 onder begeleiding van Frank Mšnks op hoogbegaafdheid en het compacten van leerstof. Tegenwoordig runt zij het Antwerpse Centrum voor Begaafdheids Onderzoek. ‘Hoogbegaafde kinderen laten zich vaak niet goed vatten in een IQ-test.’

20 Latent aanwezig
COLUMN
Hester Macrander

21 Actief leren – ‘Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan…?’
PRAKTIJK
Dolf Janson
Het hedendaagse onderwijs stippelt de leerlijnen minutieus uit voor haar leerlingen. Senior onderwijsadviseur Dolf Janson bespreekt het verschil tussen schools en betekenisvol leren. ‘Basisscholen die zich willen profileren als toegerust voor begaafde leerlingen of gericht op excelleren, doen dat zelden met hun onderbouw. Een gemiste kans.’ Waarom actief en dagelijks leren in veel klassen niet vanzelf spreekt.

24 Van Kop tot Teen
VOORUIT
Maryan Camps & Els Schrover
In deze aflevering beginnen we bij het hoofd en eindigen we bij de voeten. Hoe goed ben jij in het onthouden van de dingen die je dagelijks ziet? Ofwel: test eens hoe goed jouw geheugen is. Daarna kun je schoenen gaan maken. op z’n Romeins…

26 Aart Staartjes, altijd op zoek naar ‘schuurpapier’, wil televisieprogramma’s bouwen zoals een metselaar een muurtje
INTERVIEW / UITBLINKER SENIOR
Anthon Keuchenius
Uitblinker (de 7e in de serie ‘uitblinkers senior’) Aart Staartjes (1938) vertelt over zijn schoolherinneringen en hoe hij zijn talent vond. ‘Thuis bestudeerde ik gedichten, in de klas las ik ze voor. De leraar, de hele klas was stil.’ Aart moest wat barrires slechten, maar viel als acteur in de televisiewerled precies op zijn plek. ‘Ik heb daar geleerd: er moet altijd iets lastigs in zitten. Het moet een beetje controversieel zijn. Het moet een beetje schuren.’

29 ‘Het Grote Vooruitwerklabboek’, een echt slim boek voor slimme kinderen
RECENSIE
Joost de MaarŽ
Recensie van het boek ‘Het Grote Vooruitwerklabboek’ van Els Schrovers.

30 De boekenplank van… Maurits van de Sande
De BOEKENPLANK van
Carla Desain
Over het boek ‘De pupil’ van Harry Mulish, een uitgave van De Bezige Bij. Maurits: “Ik heb echt wel achttien uur per dag geestelijke voeding nodig. “