Talent — Jrg. 10 (maart 2008) Nr. 2

2 Mooi wel
Redactioneel
Paulien Bakker

4 NIEUWS
– Lijst BPS-scholen
– Start brugklas voor hoogbegaafden in Zwijndrecht
– Mšnks positief over onderzoek Talent
– Machine voorbij menselijk IQ in 2030
– Agenda

5 Ik ook van jou!
DAGBOEK VAN JOSKE
Joske Ubels

6 Talent (eerder) leren excelleren
ACHTERGROND
Leonieke Boogaard
Wereldwijd neemt de aandacht voor talentontwikkeling toe. Ook in Nederland groeide het besef bij universiteiten dat het onderwijs te weinig uitdaging biedt om de talenten van begaafde studenten te ontwikkelen. Dat leidde tot verschillende honoursprogramma’s. Hebben hoogbegaafde studenten daar ook echt iets aan?

9 ‘Het heeft geen zin iedereen het wiel te laten uitvinden’ / School op de Berg deelt expertise
REPORTAGE
Marrigje de Bok
De School op de Berg in Amersfoort heeft al acht jaar een plusklas. Sinds enige tijd ontvangen ze er ook leerlingen van andere scholen. Scholen kunnen van elkaar leren vinden ze. Hun wens voor de toekomst is een nauwe samenwerking met het voortgezet onderwijs. ‘Nu krijgen ze vaak een terugslag in de brugklas, dat moeten we zien te voorkomen.’

12 Talent op zoek naar jong talent / Lonely at the top
INTERVIEW
Anthon Keuchenius
Op zoek naar de karakteristieken van talent neemt Talent vanaf dit nummer jonge uitblinkers onder de loep. In de eerste aflevering van deze nieuwe serie Uitblinkers Junior: Sywert van Lienden (5 vwo, 1990), voorzitter van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS), dat met succes de 1040-urennorm van tafel kreeg. ‘Je accepteert ons gezag niet meer’.

15 Qwirkle
LEERMIDDELEN
Anneke Noteboom, Nora Steenbergen
Tijdens de Mensa Mind Games 2007 heeft Qwirkle een van de vijf Mensa Select prijzen in de wacht gesleept. Dit is slechts ŽŽn van de vele buitenlandse prijzen die dit spel in zijn korte bestaan heeft ontvangen. Zijn de meningen in Nederland over dit spel, dat een mix van tantrix en set is, ook zo positief?

16 VOORUIT
Vandaag maken we de dichter in ons wakker. En weet je wat? Dat doen we meteen in de vorm van een wekker. Letterlijk!

18 Ruimt voor talent: toeval of beleid?
PRAKTIJK
Joost de MaarŽ
Veel leerlingen zijn lui, onge•nteresseerd en verwend zeggen de docenten. Alles lijkt belangrijker voor ze behalve hun schoolprestaties. Docenten moeten beter lesgeven en meer controleren zeggen de ouders. Een verhaal over gefrustreerde docenten, boze en bezorgde ouders en luie leerlingen die alleen maar sms’ en en computerspelletjes spelen, of toch niet…

20 Lastig
COLUMN
Hester Macrander

21 Superslim + dyslectisch = onzichtbaar?
ACHTERGROND
Carla Desain
Kinderen die zowel hoogbegaafd als dyslectisch zijn, vallen op school niet op: hun scherpe intelligentie en grote woordenschat stellen hen in staat om leesproblemen lange tijd te verbloemen. Tegelijkertijd voorkomt de dyslexie dat de hoogbegaafdheid uit de verf komt. Daardoor worden beide karakteristieken vaak pas ontdekt in groep 7, 8 of nog later.

24 Goois Lyceum biedt leerlingen vooral veel keuze / Breed is beter
REPORTAGE
Priscilla Keeman
Het Goois Lyceum in Bussum heeft een goede naam als het gaat om extra begeleiding. Kinderen met ADHD, leerachterstanden of juist extra capaciteiten, men draait er de hand niet voor om. Geen wonder dus dat deze gedeelde Havo/VWO/Gymnasium sinds kort een begaafdheidsprofielschool is.

27 Leren wat je kan
Marrigje de Bok
Op basis van de idealen van een klein jongetje richtten enkele volwassenen de Guus Kieft school op. Uitgangspunt: volwassenen moeten erop vertrouwen dat kinderen altijd leren.

28 Een beetje student
ACHTERGROND
Jurriaan Jansen & Millitza Kroonenberg
Jurriaan Jansen (16) en Millitza Kroonenberg (15), beiden 5Gymnasiumleerling Natuur en Techniek, verveelden zich behoorlijk op school. Totdat ze de kans kregen om twee dagen in de week naar het Junior College Utrecht te gaan.

29 Verandering
COLUMN
Jelle Aalbers

30 De boekenplank van…. Felix Stam
Carla Desain