Talent — Jrg. 10 (februari 2008) Nr. 1

2 Actie en wel nu!
Redactioneel
Paulien Bakker

5 NIEUWS
– Hoogbegaafd? Dat zie je z—!
– Indiase genie‘n hebben ook zorg nodig
– Teveel Amerikaanse begaafden?
– Agenda

6 Nederlands verkwanselt talent / Onderzoek Talent en Onderwijsblad naar onderwijs voor hoogbegaafden
ACHTERGROND
Paulien Bakker en Vittorio Busato
Toptalent is onmisbaar, stellen politici en universiteiten. Toch is er weinig aandacht voor scholieren die bovengemiddeld presteren. Slechts zes procent van de docenten meent dat hoogbegaafde leerlingen voldoende worden uitgedaagd. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 2600 leraren, van het Onderwijsblad en Talent. ‘In andere landen is er in het onderwijssysteem wŽl aandacht voor de elite.’

11 Amerika!
DAGBOEK VAN JOSKE
Joske Ubels

12 ‘Leuk dat je allemaal net iets anders bent’
REPORTAGE
Priscilla Keeman
In het daltononderwijs zijn verschillen niet lastig, maar normaal. Geen wonder dus dat scholengemeenschap Dalton Voorburg sinds kort een begaafdheidsprofielschool is. Wat maakt deze school zo bijzonder?

15 Exclusief interview met James Flynn / Een explosie van hoogbegaafdheid?
INTERVIEW
James Flynn is hoogleraar politicologie aan de Universiteit van Otago in Nieuw-Zeeland. In 2002 had Talent een exclusief interview over het Flynn-effect: de stijging van IQ-scores over generaties – in Nederland maar liefst zo’n dertig punten. Bij het verschijnen van zijn nieuwe boek ‘What is intelligence? Beyond the Flynn effect’ geeft professor Flynn opnieuw een interview.

18 Khet
LEERMIDDELEN
Anneke Noteboom, Nora Steenbergen
Op 3 november vierde Pharos haar Lustrum. Voor de ongeveer driehonderd aanwezige hoogbegaafde kinderen was er van alles te doen. In het spellokaal konden ze zich naar hartenlust uitleven met denk- en redeneerspellen. Khet was de grote favoriet. Ze wilden het allemaal wel spelen. Voor de beginner is Khet een leuk spel met spiegels en laserstralen, waarmee je kunt experimenteren. Maar voor de experts is het bloedserieus denkwerk.

19 Grenzen stellen voor je hoogbegaafde kind
PRAKTIJK
Wendy Lammers van Toorenburg
Communiceren met hoogbegaafde kinderen is net een beetje anders dan communiceren met ‘gewone’ kinderen. Niet inhoudelijk anders, want iedere ouder zou natuurlijk zijn kind het beste serieus kunnen nemen, gevoelens moeten erkennen en consequent gedrag moeten vertonen. Maar wat maakt het dan toch lastiger om met slimme kinderen om te gaan?

21 Kostbaar
COLUMN
Jelle Aalbers

22 GŽŽn Y / Vooruit Taalspel: deze letter niet, deze letter wel…
VOORUIT
Op deze pagina’s vind je voortaan uitdagende en creatieve opdrachten voor hoogbegaafde kinderen van alle leeftijden. De opdrachten worden gemaakt door Els Schršver en Maryan Camps van het Vooruitwerklab en van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (CBO)

24 De toegevoegde waarde van University Colleges
ACHTERGROND
Machteld van Laer
De periode na de middelbare school is vaak een zoektocht. Wat kan ik, en vooral wat wil ik zelf eigenlijk? Het zijn vragen waar menigeen mee worstelt. Voor hoogbegaafde studenten is dit helemaal lastig, want eindeloze keuzemogelijkheden zorgen voor verwarring. Bieden University Colleges jongeren houvast?

27 Pionieren in het basisonderwijs / ‘In de gewone les verveel ik me dood’
REPORTAGE
Marrigje de Bok
Steeds meer basisscholen zoeken mogelijkheden om gedifferentieerd onderwijs te geven, ook voor hoogbegaafden. Het is pionierswerk, elke school heeft haar eigen aanpak en ervaringen. Talent ging kijken op de Paulusschool in Abcoude.

29 Zesjes
COLUMN
Hester Marcander

30 De boekenplank van…. Michelle Knol
Carla Desain