Remediaal — Jrg. 19 (mei/juni 2019) nr. 3-4

03 Column: Klaar met toetsen!

04 Redactioneel

Schoolontwikkeling
05 Scholengroep Het Plein

08 ‘Omdat er zo veel leerlingen thuis zaten, moest het Helder er wel komen’

10 ‘Met dit dashboard hebben we echt wel een uniek product ontwikkeld’

12 ‘Jij gaat het maken…’

16 ‘Leerlingen moeten meer en meer leren zien wie ze zelf zijn’

18 De gelukkige klas (naar Theo Thijssen)

20 ‘Passend onderwijs betekent natuurlijk het meest passend onderwijs…’

24 Over een bijzondere normale vmbo-school: uitgaan van de kracht van de leerling!

28 Werken aan mogelijkheden

31 Ontdekken en ontwikkelen van talenten: welkom op ‘t Joris

33 ‘Wat voor een ‘gewone’ leerling niet meer dan een lastig fysiek probleem is kan voor de topsporter een catastrofe zijn…’

Dyslexie
36 ‘Kijk naar de kwaliteit van een leerling en niet naar de dingen die hij niet kan’

40 ‘Praat met mij!’

43 Investeren in kwaliteit dyslexiezorg en lees- en spellingonderwijs

46 Lexima’s Nationale Dyslexie Conferentie ook dit jaar weer succes

48 Slagen met dyslexie in het hoger onderwijs

Lesson Study
50 Lesson Study: vintage, hip en veelbelovend

52 ‘Overleggen in groepjes van 3 werkte voor mij heel goed’

56 ‘Als je eenmaal leert kijken door de ogen van leerlingen kun je niet meer anders’

58 Lesson Study voor sociale veiligheid: praktijkvoorbeeld

59 Leiderschap ontwikkelen

61 Differentiatie: een kwestie van lesvoorbereiding

63 Agenda en colofon