03 Column: Klaar met toetsen!
04 Redactioneel
Schoolontwikkeling
05 Scholengroep Het Plein
08 ‘Omdat er zo veel leerlingen thuis zaten, moest het Helder er wel komen’
10 ‘Met dit dashboard hebben we echt wel een uniek product ontwikkeld’
12 ‘Jij gaat het maken…’
16 ‘Leerlingen moeten meer en meer leren zien wie ze zelf zijn’
18 De gelukkige klas (naar Theo Thijssen)
20 ‘Passend onderwijs betekent natuurlijk het meest passend onderwijs…’
24 Over een bijzondere normale vmbo-school: uitgaan van de kracht van de leerling!
28 Werken aan mogelijkheden
31 Ontdekken en ontwikkelen van talenten: welkom op ‘t Joris
33 ‘Wat voor een ‘gewone’ leerling niet meer dan een lastig fysiek probleem is kan voor de topsporter een catastrofe zijn…’
Dyslexie
36 ‘Kijk naar de kwaliteit van een leerling en niet naar de dingen die hij niet kan’
40 ‘Praat met mij!’
43 Investeren in kwaliteit dyslexiezorg en lees- en spellingonderwijs
46 Lexima’s Nationale Dyslexie Conferentie ook dit jaar weer succes
48 Slagen met dyslexie in het hoger onderwijs
Lesson Study
50 Lesson Study: vintage, hip en veelbelovend
52 ‘Overleggen in groepjes van 3 werkte voor mij heel goed’
56 ‘Als je eenmaal leert kijken door de ogen van leerlingen kun je niet meer anders’
58 Lesson Study voor sociale veiligheid: praktijkvoorbeeld
59 Leiderschap ontwikkelen
61 Differentiatie: een kwestie van lesvoorbereiding
63 Agenda en colofon