Pulse Primair Onderwijs — Jrg. 2 (december 2010) Nr. 6

Management & motivatie

8 Jan Siebelink: `er moet magie zijn tussen leraar en leerling´
Romanschrijver Jan Siebelink was werkzaam als leraar, totdat hij het schrijversvak ontdekte. In de zeven jaar dat de romancier lesgaf, profileerde hij zich als een gepassioneerd en eigenzinnig onderwijzer.

ICT

23 Nintendogame zet kinderen aan tot lezen
Spelend leren binnen handbereik.

24 Social media in het basisonderwijs
Hoe Twitter en Hyves de klas insluipen.

Kwaliteitszorg

26 Cees bos: `maakt u uw visie waar?´
Welke indicatoren zijn van belang bij kwaliteitszorg?

Financieel management

16 Hoe arm is mijn schoolbestuur?
Aan welke voorwaarden moet worden voldaan om op een zinvolle manier van gedachten te wisselen over de financiële mogelijkheden van een school?

Onderwijsmarketing

32 maak van een open dag een succesvolle dag
Welke instrumenten kan een school inzetten om leerlingen te werven?

Onderwijsontwikkeling

29 onderwijs op maat in de bovenbouw
Over ontwikkelingsgericht onderwijs. Hoe kan een leerkracht een interessant thema opbouwen waarin óók de onderwijsdoelen en inhouden ruimschoots aan bod komen?

41 Rikus RenTing (PCOU): `De belangrijkste factor in het onderwijs is de leraar.´
Hard werken alleen is niet genoeg, je moet weten waarom en waaráán je zo hard werkt.””

46 onderwijs moet doelgerichter werken
Verslag van een kennis- en ontmoetingsdag met als doel: werken aan een gemeenschappelijk denk- en werkkader om de onderwijskwaliteit&nbsp    en opbrengsten te verbeteren.

Communicatie

20 De vrijheid van de wolven is de dood van de schapen
Docent, schrijver en psychotherapeut Peter Teitler over orde houden in de klas én op school.

22 De verleiding van het puberbrein
Yvonne van Sark over infobesitas en informatie-educatie.

en verder

14 Teachers Channel: Samen wijzer op weg