Praxisbulletin — Jrg. 35 (september 2017) nr. 1

Over de Kinderboekenweek

05 Griezelverhalen schrijven zonder angst
(groep 6-8)
Als schrijver ben je de baas over wat er gebeurt. De kinderen denken in deze les eerst na over angst om daarna griezelig goed te gaan schrijven.

09 Boekenmonsters
(groep 1-8)
Het thema van de Kinderboekenweek is dit jaar ‘griezelen’, met als motto ‘gruwelijk eng’. Maak in deze bijzondere week monsterlijke prentenboeken met de kinderen.

13 De schoolschrijver
(team)
De Schoolschrijver zet kinderboekenauteurs in om kinderen enthousiast te maken voor de magie van taal. De kinderen verbeteren hierdoor hun taalvaardigheid, zelfreflectie en probleemoplossend vermogen.

18 Monsters maken
(groep 4-8)
Wat zal het gaan spoken deze Kinderboekenweek. Krakende vloeren, piepende deuren en overal monsters op de loer. Om al dat gegriezel beter te doorstaan, maken de kinderen hun eigen monstertje.

Verder in dit nummer

20 Prinsjesdag: over koning, koets en koffertje
(groep 6-8)
Waarom leest de koning op Prinsjesdag de troonrede voor en wat betekent dat? En hoe zou de begroting eruitzien als het aan de groep lag?

23 Veilig overstappen naar eigenaarschap
(team)
Het is belangrijk om kinderen voor te bereiden op een overstap naar een andere school. Dit kan door kinderen steeds meer eigenaar te maken van hun eigen leerproces.

28 Dadenken: Bang? Stop!
(groep 1-8)

30 Topstukken uit het Rijksmuseum: De bedreigde zwaan
(groep 4-8)

32 Embodiment bevorderen
(team)
Bij Embodiment gaat het om het idee dat denken niet los te zien is van je lichaam. Als je daar bewust mee oefent, verrijkt of verandert het dan de waarneming van jezelf of de ander?

40 Lied van de maand: Spoken in de lucht
(groep 1-4)