Praxisbulletin — Jrg. 34 (februari 2017) nr. 6

05 Samen omgaan met de dood
(team)
Verlies en rouw zijn onderwerpen die elke leerkracht op de een of andere manier tegenkomt in het klaslokaal. Omgaan met rouwen gaat verder dan een protocol. Dit artikel biedt inzicht in het rouwproces en beschrijft praktische tips en werkvormen.

10 Wie is de baas? (Dadadenken (6))
(groep 1-8)
Zou het niet heerlijk zijn als er de hele tijd gebeurt wat jij wilt? Helaas, iedereen moet luisteren naar anderen, zich aanpassen, zich aan regels houden, accepteren dat dingen anders lopen, enzovoort. Het lijkt of je nergens de baas over bent. Of toch wel?

12 Tekenspelletjes
(groep 3-8)
Tussendoortjes, vijf  minutenspelletjes of energizers zijn momenten waar kinderen intens van genieten. Al wat de kinderen bij deze opdrachten nodig hebben zijn een tekenschrift, potloden en de geruststelling: dit hoeft niet mooi te worden!

16 Warmetruiendag
(groep 4-8)
Op Warmetruiendag zetten mensen in Nederland (en België) hun verwarming een paar graden lager en trekken een warme trui aan. Waarom doen ze dat? En wat weten en ontdekken de kinderen over energieverbruik, duurzame energie en energiebesparing?

18 Monsieur Matisse
(groep 1-8)
Prentenboeken zijn een praktisch middel om een abstract onderwerp als kunst makkelijk(er) aan de orde te stellen. Gebruik bijvoorbeeld een prentenboek waarin de Franse kunstenaar Matisse centraal staat.

22 Verkiezingsnieuws onder de loep
(groep 6-8)
Onderzoek met uw groep de grens van waarheid en onwaarheid en peil de opinie in aanloop naar de verkiezingen.

26 Typisch Nederlands
(groep 6-8)
Kinderen zijn net wetenschappers: ze zijn nieuwsgierig, stellen veel vragen en ontdekken de wereld om zich heen door te experimenteren. Ook op school kunnen de kinderen uitstekend aan de slag met wetenschappelijke onderwerpen, bijvoorbeeld in een project over de Nederlandse identiteit.

29 Oplossingen voor slimme kleuters
(team)
Vroege signalering van hoge intelligentie vergroot de kans op een gelukkige en waardevolle schoolloopbaan voor het kind. Hoe, dat leest u in dit artikel.

34 Buien in februari
(groep 1-8)
In elke editie vindt u een natuurkalender. Met de gegeven informatie en bijbehorende activiteit kunt u met de groep naar buiten om op ontdekkingstocht te gaan.

25 Onderzoeken, maken en programmeren

39 Lezer van de maand

40 Lied van de maand: Lente
(groep 5-8)