Praxisbulletin — Jrg. 33 (november 2015) nr. 3

05 Vrolijke kerstwensen
KERST (groep 1-8)
Tussen sint en kerst kunt u aan de slag met dit centrale thema rondom kerstkaarten. U vindt hier activiteiten bij verschillende vakgebieden en tips om met alle groepen aan kerstwensen te werken.
WEBSITE
– envelop
– postzegels

10 Handen uit de mouwen (3): Door de bomen het bos
BEELDEND, HANDVAARDIGHEID, KUNST (groep 1-8)
In vijf creatieve lessen steken kinderen de handen uit de mouwen. In deze derde les maken de kinderen door veelvouden te knippen een eigen fijne plek, of het nu een plein of een bos is. WEBSITE
– filmpje

12 Hoe maak je goede toetsvragen?: Meten wat je wilt weten
TOETSING (team)
Hoe zorgt u ervoor dat toetsopgaven daadwerkelijk meten wat u wilt meten? En wat zijn valkuilen? Ook als u zelf geen toetsvragen maakt, geeft dit artikel een inkijk in de achtergrond van het maken van toetsen.

17 Schrijven of typen?
SCHRIJVEN, HANDSCHRIFT, ONDERZOEK (groep 7-8)
Wat doen de kinderen in uw groep het liefst: schrijven met de hand of typen op een toetsenbord? Laat ze de voor- en nadelen hiervan onderzoeken.
WEBSITE
– werkblad Schrijven en vergelijken

20 Tien voor kleuters (3): Schoolrijpheid in beweging
BEWEGINGSONDERWIJS, SOCIAAL-EMOTIONELE ONTWIKKELING, MOTORIEK (groep 1-2)
Hoe geef je slimme kleuters voldoende uitdaging? Welke nieuwe ontwikkelingsmaterialen zijn er? Wat kan ik met techniek bij kleuters? In elke editie vindt u tien tips speciaal voor kleuteronderwijs, steeds gecentreerd rond een actueel thema.

22 Rekenen met kleuters
REKENEN (team)
Kinderen die van jongs af aan thuis en op school weinig meekrijgen op het gebied van rekenen, lopen een rekenachterstand op waar ze nog lang last van hebben. Het is belangrijk dat zij structurele hulp krijgen.

26 Eetgewoonten (2): Tafelmanieren
ETEN, RECEPTEN (groep 5-8)
Eten doen we elke dag. Dat moet ook wel. Bij veel eetgewoonten staan we nauwelijks (meer) stil. Maar hoe, wat en waarom eten we eigenlijk? In elk oneven nummer vindt u een artikel in deze serie.
WEBSITE
– menu vijfgangendiner

28 OER-verven
BEELDEND, SCHILDEREN (groep 1-8)
OER-verven gaat over Ondernemen, Experimenteren en Reflecteren. De materialen komen zo veel mogelijk uit de natuur. En wat blijkt? Kinderen smullen van groente als ze ermee mogen experimenteren.

30 Gesprekken met kinderen (2): Rekengesprek
REKENEN, GESPREKKEN (team)
Het is een kunst om in één gesprek de juiste informatie op tafel te krijgen, zodat het bieden van hulp bij (reken)-problemen spoedig kan starten. Een goede voorbereiding van het gesprek kan het verschil maken.

39 Prikbord
TEAM
Nieuwtjes en weetjes

40 Lied van de maand: Is Sinterklaas ouderwets?
LIED, SINTERKLAAS (groep 3-5)
WEBSITE
– melodie
– meezingversie
– lessuggesties