Praxisbulletin — Jrg. 33 (mei 2016) nr. 9

05 Terugkijken op het schooljaar
JAARAFSLUITING, SOCIAAL-EMOTIONELE ONTWIKKELING, VIERING (team)
Aan het eind van een schooljaar wordt het bekende afgesloten, wat gaat komen is nog onzeker. In dit artikel vindt u een verzameling activiteiten en spelletjes voor de laatste schoolweek. Sommige activiteiten zijn beschouwend, andere activiteiten zijn vooral leuk of praktisch.
WEBSITE
– werkbladen

09 Leg die pen maar neer
BEWEGINGSONDERWIJS, SPELLING, TAAL (team)
Spelling oefenen op papier is niet altijd effectief. Oefeningen waarbij het luisteren naar een woord voorop staat, hebben veel meer effect op de resultaten. Lees tips en werkvormen die helpen om dit in praktijk te brengen.
WEBSITE
– stappenplan weetwoorden

12 Thematisch werken voor beginners
WERELDORIËNTATIE (team)
Zonder meteen uw lesmethodes overboord te gooien of grote investeringen te doen, kunt u thematisch werken door zaakvakken te combineren met taal en creatieve vakken. Maar hoe pakt u dat aan?

16 Lotusbloemtempel
BEELDENDE VORMING (groep 4-6)
In deze les maken de kinderen kennis met de Chinese boeddhistische cultuur, in het bijzonder van de lotusbloementempel. Ze gaan aan de slag met kunstzinnige activiteiten waarin muziek, dans en beeldend werken centraal staan.
WEBSITE
– lied
– werkblad

19 Hardopdenkend voorlezen in groep 2 en 3: Een kijkje in mijn hoofd als ik voorlees
BEGRIJPEND LEZEN, VOORLEZEN (team)
Hardopdenkend voorlezen is een effectieve manier om kinderen voor te bereiden op begrijpend lezen. U laat horen wat er voor, tijdens en na het lezen van een verhaal in uw hoofd gebruikt. Door leesstrategieën zo te gebruiken, ontdekken kinderen de leesaanpak die ze later goed kunnen gebruiken.

24 Eetgewoonten (5): Trek in een snack
ETEN, RECEPTEN (groep 4-8)
Eten doen we elke dag. Dat moet ook wel. Bij veel eetgewoonten staan we nauwelijks (meer) stil. Maar hoe, wat en waarom eten we eigenlijk? In elk oneven nummer vindt u een artikel in deze serie.
WEBSITE
– recept
– werkblad

26 Uit de knoop
ONTWIKKELINGSMATERIAAL (groep 1-2)
Met knopen zijn betekenisvolle, leerzame activiteiten te creëren die ook nog eens goedkoop zijn. Verzamel verschillende knopen en ga van start.
WEBSITE
– notenbalken
– opdrachtkaarten

30 Tien voor kleuters (8): Engels
ENGELS, TAAL (groep 1-2)
Hoe geef je slimme kleuters voldoende uitdaging? Welke nieuwe ontwikkelingsmaterialen zijn er? Wat kan ik met techniek bij kleuters? In elke editie vindt u tien tips speciaal voor kleuteronderwijs, steeds gecentreerd rond een actueel thema.

32 Mediërend Leren (1)
MEDIËREND LEREN, PASSEND ONDERWIJS (team)
Het belangrijkste uitgangspunt voor mediërend leren is dat elk kind ontwikkelingsmogelijkheden heeft. Wat is mediërend leren en welke meerwaarde heeft het bij het bieden van passend onderwijs in uw groep en school?
WEBSITE:
– schema

39 Prikbord
(team)
Nieuwtjes en weetjes
WEBSITE
– Alle registers open
– Nieuwe jas
– Leeslint

40 Lied van de maand: Zo maar iets prettigs
LIED, JAARAFSLUITING, VIERING (groep 4-8)
WEBSITE
– melodie
– meezingversie
– lessuggesties