Praxisbulletin — Jrg. 33 (juni 2016) nr. 10

05 Olympische Spelen onderzoeken
ONDERZOEKEND LEREN, SPORT, VIERING (groep 6-8)
Ook al vallen de Olympische Zomerspelen precies in de zomervakantie, het is nog steeds de moeite waard om er met de kinderen in te duiken. Een mooi project om het schooljaar mee af te sluiten: een onderzoek met als thema de Olympische Zomerspelen.

10 Op weg naar goud
SPORT, VIERING (groep 1-2)
Met de activiteiten in dit artikel doorloopt u met de kinderen de fasen die bij Olympische Spelen horen: van aanloop tot slotceremonie. Ze werken in de kring of tijdens een werkles.
WEBSITE
– medailles
– sportdiploma
– staafdiagram

15 De allermooiste lapjeskat
DRAMA, MUZIEK (groep 1-4)
Het lied De Spiegel (Ik wil de allermooiste lapjeskat zijn), gebaseerd op een gedicht van Annie M. G. Schmidt, vormt de basis van deze muziek- en dramales. De kinderen zingen het lied en kruipen in de huid van de allermooiste lapjeskat.
WEBSITE
– lied

18 Mediërend Leren (2)
MEDIËREND LEREN, PASSEND ONDERWIJS (team)
Het belangrijkste uitgangspunt voor mediërend leren is dat elk kind ontwikkelingsmogelijkheden heeft. Hoe kunt u in de dagelijkse onderwijspraktijk aan de slag met dit leerconcept en waar moet u op letten?

22 Tien voor kleuters (9): De overgang van groep 2 naar groep 3
ENGELS, TAAL (groep 1-2)
Hoe geef je slimme kleuters voldoende uitdaging? Welke nieuwe ontwikkelingsmaterialen zijn er? Wat kan ik met techniek bij kleuters? In elke editie vindt u tien tips speciaal voor kleuteronderwijs, steeds gecentreerd rond een actueel thema.

24 Van Pink Floyd naar Eva Simons
MUZIEK (groep 7-8)
Popmuziek bestaat inmiddels al zo lang dat kinderen van nu eigenlijk niets meer weten van de muziek waar opa en oma van uit hun dak konden gaan. In deze les komen jong en oud aan bod: de kinderen spelen mee met Pink Floyd en Eva Simons.
WEBSITE
– bladmuziek

28 Dit zijn mijn letters
HANDSCHRIFT, SCHRIJVEN (groep 6-8)
De ontwikkeling van het persoonlijke handschrift begint op de basisschool. Het is belangrijk dat kinderen daarbij begeleid worden. Dit artikel gaat in op hoe u dat kunt doen.
WEBSITE
– werkbladen
– schrijvoorbeelden

32 Aandacht voor de vlinder
NATUUR (groep 1-8)
Vlinders wekken de indruk een zorgeloos bestaan te hebben met hun fleurige gefladder boven bermen en tuinen. Toch gaat het al jarenlang niet goed met de vlinders in Nederland. Bespreek en bekijk verschillende vlinders en help deze vrolijke fladderaars een handje.

39 Prikbord
(team)
Nieuwtjes en weetjes
WEBSITE
– Leeslint
– Vooruitblik nieuwe jaargang
– Vasten en feesten

40 Lied van de maand: Op de foto
LIED (groep 4-6)
WEBSITE
– melodie
– meezingversie
– lessuggesties