Praxis Bulletin — Jrg. 31 (oktober 2013) Nr. 2

5 Nelson Mandela
GESCHIEDENIS, NELSON MANDELA (groep 7-8)
Angela Machiel GuŽpin
De jeugdroman Madiba, over het leven van Nelson Mandela, is heel geschikt om het leven van Nelson Mandela met kinderen te bespreken. Over familie, rituelen, vrijheid, straffen en geweld.
WEBSITE
– Het leven van Nelson Mandela in hoofdlijnen

9 Pinterest
MEDIAWIJSHEID (2), SOCIALE MEDIA, PINTEREST
Tessa van Zadelhof
Negendelige serie, waarin de sociale media nader worden belicht. Centraal staan de praktische toepassingsmogelijkheden in school en klas. Aflevering 2: Pinterest.


11 Succes herhalen
LEZEN (team)
Esther G. Steenbeek-Planting
Als kinderen leren lezen, gaat er vaak veel aandacht uit naar de fouten die zij maken. Daar wordt op geoefend. Maar dat is niet altijd zinvol. Totdat leerlingen het leesniveau hebben bereikt dat ze eind groep 3 zouden moeten hebben, is het beter om vooral te oefenen op wat goed gaat. Onderzoeksresultaten en tips.

16 Zomereik
BOMEN, NATUUREDUCATIE (groep 5-8)
Maarten de Jongh
Negendelige serie over bomen. Aflevering 2: de zomereik. Met achtergrondinformatie in het blad en praktijkonderdelen op de website.
WEBSITE
– Boeken en websites
– Doe en zoekblad ‘Herfst bij de zomereik’
– Antwoordenblad
– Extra lessugesties


18 Grote griezels
HALLOWEEN (groep 3-4)
Dineke Sanders, Hans van Eerden
Halloween wint steeds meer terrein in Nederland. Het griezelen spreekt veel kinderen tot de verbeelding. Neem groep 3 en 4 met het thema Grote griezels mee naar een spannende muzikale monsterwereld.
WEBSITE
– Halloweenlied: Ingezongen versie, meezing versie
– Monsterdans: Instructie, Aanleerversie, Muziek
– Werkblad insecten
– Beeldverhaal
– Verhaalopzet

22 Opruimen
KUNST, FOTOGRAFIE (groep 1-8)
Marijke Liefting

Van bakje fruit en bord soep tot parkeerterrein: De Zwitserse kunstenaar Ursus Wehrli analyseert en ordent. Hij laat met prachtige en grappige foto’s zien hoe de slordige wereld die ons omringt netjes opgeruimd kan worden. In dit artikel staan praktische suggesties om zelf alle groepen op deze manier fotografisch aan de slag te laten gaan.
WEBSITE
– Fotografieopdracht

27 Juf, heb ik het goed gedaan?
FEEDBACK (team)
MarlŽone Goudswaard, Ine van de Sluis
Serie van vijf artikelen over de noodzaak van effectieve feedback. Aflevering 4: over het onderscheid tussen feedback geven en complimenteren.

33 Leerlijnen gekoppeld aan uitstrooomniveaus
REFERENTIENIVEAU, GROEPSPLAN, LEERLIJN, ONTWIKKELINGSPERSPECTIEF (team)
Tim Micklinghoff
Leerlijnen die zijn gekoppeld aan uitstroombestemmingen, geven een goede indicatie oom een ontwikkelingsperspectief per kind op te stellen. In dit artikel leest u hoe u met behulp van dergelijke leerlijnen uw onderwijs nog beter vorm kunt geven.

39 Prikbord
TEAM
Sheila Faessen
Nieuwtjes en weetjes.

40 Oooo zit dat zo!
LIED, ZIEK (groep 1-4)
Helga Buitenlaar
WEBSITE
– Melodie
– Karaokeversie
– Lessuggesties