Praxis Bulletin — Jrg. 31 (januari 2014) Nr. 5

5 Een beetje verliefd
VALENTIJN, LIED (groep 3-4)
Hans van Eerden, Dineke Goebert-Sanders
De liefde hangt in de lucht! Ontdek samen alles over Valentijnsdag en vlinders in je buik hebben.
WEBSITE
– Liefdesbrieven
– Valentijnslied
– Werkblad Zoenlippen
– PowerPointpresentatie Valentijnsdag
– Boekentips
– Links

10 Een gewogen besluit
SCHOOLADVIES, VO, VOORTGEZET ONDERWIJS (team)
Anja de Wijs, Judith Hollenberg
Bij een passend schooladvies voor het voortgezet onderwijs gaat het niet om toetsresultaten alleen. Lees hoe u met een stappenplan verschillende gegevens over een leerlingen kunt combineren tot een schooladvies op maat. Met voorbeelden en veelgestelde vragen.

13 Filosoferen met kinderen
FILOSOFIE (groep 1-8)
Fabien van der Ham
Het Praxisbulletin-themanummer van dit jaar staat in het teken van filosoferen met kinderen. We geven u alvast een voorproefje met de les ‘Denken over denken’.

16 Plataan
BOMEN, NATUUREDUCATIE (groep 5-8)
Maarten de Jongh
Negendelige serie over bomen. Aflevering 6: de plataan. Met achtergrondinformatie in het blad en praktijkonderdelen op de website
WEBSITE
– Boeken en websites
– Doe en zoekblad ‘de plataan’
– Antwoordenblad
– Extra lessuggesties

18 OneNote
MEDIAWIJSHEID (5), ONE NOTE, SOCIALE MEDIA
Tessa van Zadelhoff
Negendelige serie, waarin de sociale media nader worden belicht. Centraal staan de praktische toepassingsmogelijkheden in school en klas. Aflevering 5: OneNote.

20 Kijk in de spiegel
INTERVISIE (team)
Linda Schlundt-Bodien
Intervisie is een veelgebruikte werkvorm waarin professionals als team op gestructureerde wijze van en met elkaar leren. Hoe zorg je ervoor dat iedereen betrokken blijft en een goede inbreng heeft? Hoe kun je intervisie fris en levendig houden? Over een gestructureerde intervisiemethode en goede vragen.

24 Voelen, horen, ruiken, proeven
ZINTUIGEN (groep 1-3)
Inez van Goor

Over het belang van bewust voelen, horen, ruiken en proeven. Met idee‘n voor spelletjes en activiteiten om de zintuigen zo optimaal mogelijk te ontwikkelen.
WEBSITE
– Hoorspel Roodkapje

28 De Olympische Winterspelen
OLYMPISCHE SPELEN (groep 7-8)
Liesbeth Rosendaal
Leuke, korte lesidee‘n waarbij de offici‘le website van de Olympische Spelen een grote rol speelt.

31 Boomwhackers
MUZIEK, LIED (groep 4-8)
Hans van Eerden
Boomwhackers zijn geschikte instrumenten voor de basisschool. Met de praktische lesidee‘n in dit artikel spelen de kinderen het Boomwhackerlied, leren ze akkoorden spelen, maken ze een bijhorende choreografie en meer. Idee‘n te over voor een paar muzikale lessen!
WEBSITE
– Boomwhackerlied (muziek, tekst, notatie)
– Notatie Vader Jacob (canon en instrumentaal)
– Muziekfragmenten boomwhacker
– Werkblad Componeren met een thema

39 Prikbord
TEAM
Sheila Faessen
Nieuwtjes en weetjes.

40 Het maandenlied
LIED, MAANDEN (groep 1-3)
Annemieke Veenhuysen
WEBSITE
– Melodie
– Karaokeversie
– Lessuggesties