Praxis Bulletin — Jrg. 28 (november 2010) Nr. 3

5 Bekijk het
PERSONEELSZORG (team)
Drs Lourens van der Leij, Ino de Groot
Artikel, waarin de persoon van de leerkracht centraal staat. Over kijken vanuit verschillende invalshoeken en betekenissen. Positieve psychologie voor leerkrachten, als de basis voor mooi onderwijs. Met eyeopeners en leermomenten!
WEBSITE:
– Oefening voor de leerkracht (meditatiehandleiding)
– Achtergrondinformatie over neurotransmitters

10 Rekenen aan tandwielen
REKENEN EN WISKUNDE & TECHNIEK (team)
Frans van Gaalen
Over de koppeling tussen techniek en rekenen, waardoor onderzoekend leren binnen een echte context mogelijk wordt. Lesbespreking (voor eigen onderzoek en discussie) met computeropdrachten (voor verdiepingen).

14 Sabine
SOCIAAL-EMOTIONELE ONTWIKKELING EN BEGELEIDING & ZORGVERBREDING (team)
Saskia Rietdijk
Negendelige serie over ‘bijzondere kinderen’. Aflevering 3: hoogbegaafde kinderen. Over de sociaal-emotionele gevolgen van hoogbegaafdheid. Beschrijving van signalen, risico’s en tips voor begeleiding en motivering.

18 Tot verbeelding verleiden
BEELDENDE VORMING & SINTERKLAASVIERIING (groep 1-8)
Ino de Groot
Pleidooi om kinderen te stimuleren tot verbeelden. Procesbeschrijving hoe hun kinderen hun gevoel, ervaringen en denken zichtbaar kunnen maken, met beeldelementen en vaardigheden als middel. Over zelfonderzoek en verbeeldende instructie. Met voorbeeldles voor de Sinterklaastijd.
WEBSITE:
– Opbouw beeldende les
– Verbeeldende opdracht


22 Ju‡n, de illustrator
VERHALEND ONTWERPEN & WERLEDORIèNTATIE (groep 6-8)
Hanneke Venema
Via een verhalend ontwerp maken de kinderen een reis door de fascinerende wereld van het prentenboek. Met praktijkopdracht op het gebied van natuur en duurzaamheideducatie, waardoor alle facetten in een betekenisvolle context aan bod komen.

26 Meten wat we willen meten
ZORGVERBREDING (team)
Marleen van Benthem, Judith Vos
Een betrouwbare toetsafname geeft informatie, die nodig is om het onderwijsaanbod af te kunnen stemmen op het niveau van elke individuele leerling. Over het verantwoord aanpassen van toetsopdrachten voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
WEBSITE:
– Werken met functioneringsniveau

32 Drama als doel: Sinterklaas staakt!
DRAMATISCHE VORMING (groep 3-6)
Marte Sloot-Jongbloed
Complete handleiding voor het maken van een spannend toneelstuk over Sinterklaas.

39 Een website als werkstuk
HET PRIKBORD (groep 7-8)
Liesbeth Rosendaal

40 Lied van de maand: De Websint
MUZIKALE VROMING (groep 6-8)
Jan de Haan
WEBSITE:
– Melodie, karaokeversie, lessuggesties