Praxis Bulletin — Jrg. 28 (juni 2011) Nr. 10

5 Haal jij het Praxisbulletin?
SCHRIJFWEDSTRIJD (team)
Liesbeth Rosendaal, Jan de Haan
Uitslag schrijfwedstrijd voor Pabostudenten van januari 2011. In deze uitgave de top drie van de inzendingen (pabobijdrages 1, 2 en 3) en op de website van Praxisbulletin (achter inlog) ook nog een vierde inzending: ‘Toen ik naar Nederland ging om lerares te worden…’ van Mareke Lieneman.

6 Op maandagmiddag met groep 7 naar Parijs
ICT & AARDRIJKSKUNDE (groep 7-8)
Jaydee de Vos
Pabobijdrage 1: Lesidee‘n met Google. Op onderzoek met Google Maps, Google Street View, en Google Art Project!
WEBSITE:
– Tips en trucs met Google

9 Flashmob
DANSANTE VORMING & BEWEGINGSONDERWIJS (groep 5-8)
Femke van den Hoek
Pabobijdrage 2: Introductie van een wereldwijd fenomeen op de basisschool. In drie stappen naar een dansverrassing op het schoolplein!
WEBSITE:
– Dansfilmpje

12 Debatteren moet je leren!
MONDELINGE TAALVAARDIGHEID & SOCIAAL-EMOTIONELE ONTWIKKELING EN BEGELEIDING (groep 7-8)
Manon Kuiters
Pabobijdrage 3: Over het belang van debatteren. Informatie over het formuleren van stellingen en de verschillende werkvormen voor debat.

15 Kamperen met kleuters
WERELDORIèNTATIE, NATUURONDERWIJS & SOCIAAL-EMOTIONELE ONTWIKKELING (groep 1-2)
Inez van Goor
Volledig uitgewerkt kleuterproject, als voorbereiding op de zomervakantie. Met extra lessen voor verdieping en verrijking.
WEBSITE:
– 2 extra lessen


19 Register Praxisbulletin 2010-2011
28STE JAARGANG (team)
WEBSITE:
– Register: digitale versie (download)

Totaaloverzicht van de 28ste jaargang

24 Gravers in de natuur
NATUUREDUCATIE (groep 6-8)
Marieke Kouwenhoven, Peter Kouwenhoven
Leren over gravers. Kijken naar gravers. En dan…op onderzoek! Informatief natuurproject, met zoek- en doeopdrachten, om Žcht aan de slag te gaan met het onderwerp!
WEBSITE:
– 9 opdrachtenkaarten en nakijkkaarten

29 Jop
ZORGVERBREDING & SOCIAAL-EMOTIONELE ONTWIKKELING EN BEGELEIDING (team)
Anna Veenstra, Annemarie Moeskops
Negendelige serie over ‘bijzondere kinderen’. Aflevering 9: kinderen met dyslexie. Over de oorzaken en gevolgen van dyslexie voor kinderen. Met begeleidingsadviezen en tips voor de leerkracht.

32 Talige obstakels in het rekenonderwijs
REKENEN EN WISKUNDE (team)
Jessica Blom, Lisanne Kooij, Johanneke van ’t Land, Nikki van Veenendaal
Over het taalprobleem in het rekenonderwijs. Taalgericht rekenen, als steun bij het begrijpen en contextgebonden sommen. Over taalproductie, taalsteun en taalfeedback.

39 Leerzaam nakijken
DIDACTIP 4 (team)
Ruud van Leerzem

40 Lied van de maand: Vakantie!
MUZIKALE VORMING (groep 6-8)
Hans Aalbersberg
WEBSITE:
– Melodie, karaokeversie, lessuggesties