Praxis Bulletin — Jrg. 28 (december 2010) Nr. 4

5 Beleefde woorden
TAAL & TAALVERWERVING (groep 1-2)
Luc Koning, Pravoo-instituut Lekkerkerk
Beleving als basis voor taalverwerving. Over het koppelen van spelvormen aan woordenschatstimulering.

10 Anouk
ZIRGVERBREDING (team)
Marjon ten Heggeler Bliek
Negendelige serie over ‘bijzondere kinderen’. Aflevering 4: kinderen met CV (Cerebrale Visusstoornis). Praktische beschrijving van symptomen en compenserende strategie‘n. Met begeleidingsadviezen.

13 Stoute kat
VOORLEESVERHALEN & KERSTVIERING (groep 1-4)
Liesbeth Rosendaal
Voorleesverhaal met creatieve en talige lessuggesties voor de kerstperiode.

16 Pretpakket: Documenten uit een fles
VARIA (groep 6-8)
Floor Koedam
WEBSITE:
– Vervolgactiviteiten
– 3 kopieerbladen (cošrdinaten)

18 Kerstengel te koop
KERSTVIERING (groep 1-8)
Liesbeth Rosendaal, Jan de Haan
Beschrijving van de organisatie van een schoolbrede kerstmarkt, gekoppeld aan een goed doel.

21 Nieuwsbrief

MEDEDELING (team)

22 Beoordelen van beeldend werk
KUNSTBESCHOUWING & BEELDENDE VORMING
Ino de Groot
Verbeelden geeft geen eenduidige resultaten. Daarom is het lastig om verbeeldingsopdrachten te beoordelen. Door het verhaal van het kind krijgt u vat op het werk. Over resultaatbeoordelingen en het zichtbaar maken van processen in een portfolio.
WEBSITE:
– Uitgangspunten voor een portfolio
– Voorbeeld van een eigenwerkdossier
– Informatie kunstdossier


27 Serieus Spel in de klas
PEDAGOGISCH KLIMAAT, SOCIALE COMPETENTIE & BURGERSCHAP (team)
Marjolein Gielen-Kooiman
Beschrijving van een programma voor het verbeteren van de sociaal-emotionele competenties bij kinderen, door middel van toneelspelen en ICT. Over de pedagogische taak van scholen en een digitaal aangeboden methode met ervarende leervormen.

32
Tijd
WERELDORIèNTATIE & TIJDSORIèNTATIE (groep 3-8)
Maril Heijen
Met de kinderen op onderzoek naar de betekenis van het begrip ’tijd’. Praktische handvatten om het thema ‘Tijd’ als onderwerp voor wereldori‘ntatie te gebruiken. Over het beleven van tijd, het ervaren van veranderingen, het meten van tijd en het nalaten van sporen in de tijd.
WEBSITE:
– Extra informatie (theoretische onderbouwing)


39 Doelgericht werken
DIDACTIP 1 (team)
Ruud van Leerzem
Eerste aflevering van de nieuwe serie over didactische tips.

40 Lied van de maand: Lief, klein kind

MUZIKALE VROMING (groep 1-2)
Ilona Horv‡th
WEBSITE:
– Melodie, karaokeversie, lessuggesties