Praxis Bulletin — Jrg. 26 (juni 2009) Nr. 10

5 Van weerzin naar weer zin!
ZORGVERBREDING (team)
Jacquette Meijerink
Over de oorzaken van weerzin bij leerlingen en suggesties voor een mogelijke aanpak, om de situatie te verbeteren. Praktische maatregelen, om aan de slag te gaan met motivatieproblemen.
WEBSITE:
– Suggesties voor gesprekken met ongemotiveerde leerlingen
– Suggesties voor het omgaan met kinderen, die geen zin (meer) hebben in leren

10 De rode draad op schoolkamp

VIERINGEN (groep 7-8)
Liesbeth Rosendaal
Beschrijving van een schoolkamp, met als (letterlijk) thema: een rode draad. Over het creatief invullen van een schoolkamp, op een andere manier dan gebruikelijk.
WEBSITE:
– Voorbeeld van een uitnodiging
– Voorbeeld van een geluidenkaart
– Extra suggesties rond het thema
– Tips voor bonte avond en avondspel


14 Plezier in dichten
CREATIEF SCHRIJVEN & TAALBESCHOUWING
Floor Koedam
Bovenbouwprojecten over nonsenspo‘zie. Over het beschouwen en zelf schrijven van gedichten, over het spelen met woorden als heerlijk taalspel. Met po‘tische ontdekkingen, verkenningen en handreikingen, in de vorm van twaalf opdrachtkaarten.
WEBSITE:
– Kopieerblad “Dichterlijke technieken”
– Kopieerblad “Alliteratie en rijmende paren”
– 12 gedichtenkaarten


19 Register Praxisbulletin 2008-2009
TOTAALOVERZICHT VAN DE 26STE JAARGANG (team)

23 Bliksem in de kring
TECHNIEK & NATUURKUNDE
Bert Munsterman
Over het experimenteren met elektriciteit (zwakstroom) in de bovenbouw. Met vijf opdrachtkaarten, waarbij vooral de ervaring – en in mindere mate de verklaring -van de verschijnselen centraal staat.

28 Dag, dromen!
SOCIAAL-EMOTIONELE ONTWIKKELING EN BEGELEIDING (groep 1-4)
Dineke Sanders
Kant en klaar, thematisch lesontwerp over dromen. Van prentenboek en kringgesprek tot beeldende activiteit en evaluatie.
WEBSITE:
– Interview met kinderpsychologe Froukje Slijper
– Essay van Froukje Slijper
– Extra lesidee‘n


32 Interactief voorlezen met kinderen
LEZEN, LITERAIRE VORMING & TAALONTWIKKELING (groep 1-2)
Marlou Bijlhout
Interactief voorlezen is een goede manier om de taalontwikkeling bij kleuters te stimuleren. Over de vele mogelijkheden hoe u kinderen actief kunt betrekken bij een verhaal.

36 Floor Koedam
AFSCHEID VAN DE REDACTIE

39 Lied van de maand: Het is voorbij, groep 8 vertrekt
MUZIKALE VORMING (groep 5-7)
Hans Aalbersberg
Website:
– Melodie, karaokeversie, lessuggesties