Praxis Bulletin — Jrg. 25 (maart 2008) Nr. 7

3 In gesprek met Polleke
ADAPTIEF ONDERWIJS & TAALONTWIKKELING (team)
Henk Hansma & Rinse Dijkstra
De overeenkomsten tussen twee onderwijsconcepten worden zichtbaar gemaakt in een tweetal artikelen. Aflevering 1: een talig praktijkvoorbeeld voor de onderbouw, met een interactieve aanpak. Over kansrijk en adaptief taalonderwijs, in de vorm van een ‘storyline’.

8 Omgaan met afwijkende mondgewoonten
ZORGVERBREDING (team)
Inge van de Sande
Over logopedische stoornissen bij basisschoolkinderen en het belang om die tijdig te herkennen. Aflevering 4: afwijkende mondgewoonten. Met kenmerken, actiepunten en adviezen voor oefeningen.

12 Op weg naar een gedragsprotocol
ZORGVERBREDING (team)
Luc Koning
Handvat om orde te scheppen binnen het complexe gebied van gedrag en gedragsproblemen. Met een kwaliteitskaart, om de stand van zaken in kaart te brengen en schoolontwikkelingen in gang te zetten.

18 De n8 van 8!
VIERING (groep 8)
Monique Frankema
Complete beschrijving van een spectaculaire en spannende nacht voor groep 8, als afsluiting van de basisschoolperiode. Met sponsoractie.

22 Eenmaal Wanita, altijd Wanita
SCHOOLCONCEPT & ONDERWIJSMODEL (team)
Richard Stuivenberg & Irma van Hoorik
Wanita, school van de toekomst…. Over een onderwijsconcept, dat authentiek leren koppelt aan kunsteducatie. Een communityschool, die gidsen binnenhaalt en een stevige impuls geeft aan digitaal leren. Over gedachtegoed en pijlers.

27 Speelplezier met liedjes- en versjesdozen
TAALONTWIKKELING & MUZIKALE VORMING (groep 1-4)
Margot Wouterse-Schmitz
Over het samenstellen ¬Źn gebruiken van liedjes- en versjesdozen in de klas, die de taalontwikkeling bevorderen, de woordenschat uitbreiden en uitnodigen tot spel.

30 De straat
WERELDORIèNTATIE & WERKEN IN HOEKEN (groep 3)
Lotte Wandler
Aan de hand van een praktijkvoorbeeld (De straat) komen de acht fasen van projectmatig hoekenwerk aan bod.

35 Tip: Kleurige ballenbaan op het raam
Ivonne Steendam-Schoon

36 Lied van de maand: Druk, druk, druk
MUZIKALE VORMING (groep 3-6)
Jannie Geertsma