Praxis Bulletin — Jrg. 24 (september 2006) Nr. 1

3 Omgaan met toetsnormen
ZORGVERBREDING (team)
Luc Koning
Haken en ogen aan het afnemen en beoordelen van toetsen vragen om beleid, om een toetsprotocol. Over het verschijnsel van de plausibele alternatieven en de betekenis van de normoverschrijding.

8 Griesmeelpap of sneeuwlandschap?
KUNSTEDUCATIE & BEELDENDE VORMING (groep 7-8)
Femke van Gorkum
Praktijkvoorbeeld van een Beroepskunstenaar In de Klas (BIK). Van beelddocumentatie en creatieve werkles naar digitale fotografie en foto-expositie.

13 Kinderboekenweek is kinderboekenfeest!
DRAMATISCHE VORMING & VIERING (groep 1-8)
Marte Sloot-Jongbloed
Beschrijving van een aantal dramatische werkvormen, die u kunt gebruiken om een schoolbreed kinderboekenfeest te organiseren. Met presentaties en een boekenbal tot slot!

18 ‘Juf, m’n pen doet het niet…!’
SCHRIJVEN & HANDSCHRIFTONTWIKKELING (team)
Else Kooijman
Informatief artikel over pennen en penproblemen. Aan bod komen: eigenschappen van schrijfmaterialen, oefeningen voor pendruk en greepdruk en suggesties voor een verantwoorde overstap naar de vulpen.

22 Reggio Emilia (2)
SCHOOLCONCEPT & ATTITUDEVORMING (team)
Maril Heijen
Korte serie over een bijzondere visie op pedagogiek en educatie. Aflevering 2: uitgangspunten en achtergronden van het onderwijsconcept, vertaald naar de dagelijkse onderwijspraktijk. Over openheid, transparantie, communicatie en creativiteit.

27 Dierendag, maar dan een beetje anders….
VIERING (groep 1-8)
Jacquette Meijerink
Beschrijving van een schoolbreed feestprogramma. Over klassikale repetities, workshop- en demonstratierondes ¬Źn presentaties tot slot, met de hele schoolpopulatie.

32 De droomkamers van de toverfee
WERELDORIèNTATIE & VERHALEND ONTWERPEN (groep 1-3)
Bart Jongeling
Een sprookjesachtig verhalend ontwerp, waarbij de klas uiteindelijk wordt omgetoverd tot een Chinees paleis.

35 Tip: Leesbevorderingsproject
Ad Hoofs

36 Lied van de maand: Knettergek verhaal
MUZIKALE VORMING (groep 4-7)
Floor Koedam