Praxis Bulletin — Jrg. 23 (november 2005) Nr. 3

3 Werken aan meervoudige intelligentie: hoe organiseer je dat?
DIDACTIEK (team)
Pieter Wielinga
Hoe organiseert u uw lessen zodanig dat u cht tegemoet kunt komen aan de meervoudige intelligenties? Over verschillende mogelijkheden in de klassenpraktijk.

8 Motorische remedial teaching: een aanpak voor kleuters
ZORGVERBREDING & MOTORISCHE ONTWIKKELING (groep 1-2)
Ellen van Osnabrugge
Pleidooi om MRT ook aan te bieden aan kleuters, omdat het een impuls kan betekenen voor hun totale ontwikkeling. Beschrijving van een werkwijze.

12 Spreken is zilver, luisteren is goud!
TAAL & TAALBESCHOUWING (groep 1-8)
Piet Nagtegaal
Goed kunnen luisteren heeft positieve effecten op het gehele onderwijs. Over het effectief trainen van de luistervaardigheid.

16 Schoolboekteksten: van struikelblok naar startblok
WERELDORIèNTATIE & TAAL (team)
Marian Blankman & Bart de Haan
Aan de hand van een voorbeeld wordt uitgelegd hoe u taal en aardrijkskunde kunt integreren bij een schoolboektekst.

21 Theatersport!
DRAMATISCHE VORMING (groep 6-8)
Liesbeth Rosendaal & Pepijn Dousi
Kennismaking met een vorm van improvisatietheater, waarbij gebruik wordt gemaakt van een veelheid aan spelvormen. Over techniek, inhoud en amusementswaarde.

25 Sint wil alles anders!
SINTERKLAASVIERING (groep 1-8)
Anja Buysman
Twee weken lang genieten van een humoristisch vervolgverhaal, waaruit tal van creatieve activiteiten voorkomen. Met een afsluitend toneelstuk!

31 Ontwerpen met kinderen (1)
BEELDENDE VORMING & TECHNIEK (groep 6-8)
Maril Heijen & Lotte Wandler
Over de basisprincipes van ontwerpen. Ontwerpmethodiek 1: materiaalkennis, constructie en decoratie. Met oefentips voor experimenten.

35 Praxis Service
Oproep & tip

36 Achterkantje
MUZIKALE VORMING (groep 1-4)
Laura Loupatty & Peter Schreuder
Weet je wat ik wil…