Praxis Bulletin — Jrg. 23 (december 2005) Nr. 4

3 Op het kasteel
WERELDORIèNTATIE & TECHNIEK (groep 1-4)
Cora Smid
Verhalend ontwerp, waarin jonge kinderen kennismaken met de Middeleeuwen en techniek. Ontwerp met veel leereffecten en een daverend slotfeest voor alle ridders en jonkvrouwen!


8 De waarden en normen van de leerkracht
PEDAGOGIEK (team)
Luc Koning
Beschrijving van vier leerkrachtcompetenties, die nodig zijn bij de morele ontwikkeling van kinderen. Over de natuurlijke en expliciete aanpak van waarden- en normenontwikkeling.

14 Oudejaarsavond!
DRAMATISCHE VORMING & VIERING (GROEP 4-8)
Marte Sloot-Jongbloed
Dramatische vorming, aflevering: ‘De tijd’. Handleiding voor het maken van een toneelstuk over het beleven van tijd.

18 Geschiedenis in je eigen buurt (2)
GESCHIEDENIS & TECHNIEK (team)
Jakob Rogelberg & Adriaan van den Berg
Lessen in regionale historie, met integratie van techniek. Tweede aflevering voer zelfstandige kennisproductie en ervaringsgericht onderzoek over de geschiedenis van de school- en woonregio.

23 Weblogs
ICT (team)
Margreet van den Berg
Beschrijving van het fenomeen en de mogelijkheden ervan voor het onderwijs. Een nieuw leermiddel voor leerkrachten Žn leerlingen!

28 Het eiland Kies
PRETPAKKET (varia) (groep 7-8)
Floor Koedam

30 Ontwerpen met kinderen (2)

BEELDENDE VORMING (groep 6-8)
Maril Heijen & Lotte Wandler
Over de basisprincipes van ontwerpen (slot). Ontwerpmethodiek (2) (Families) en ontwerpmethodiek 3 (Sfeer en kleur). Met oefentips voor experimenten.

35 Praxix Service
Mededeling van sos-Kinderdorpen.

36 Achterkantje
MUZIKALE VORMING (groep 1-4)
Ilona Horv‡th
Muts op, wanten aan….