Praxis Bulletin — Jrg. 23 (april 2006) Nr. 8

2 Adaptief onderwijs regisseren (2)
ADAPTIEF ONDERWIJS & ATTITUDEVORMING (team)
Rinse Dijkstra
Korte serie over adaptief onderwijs. Aflevering 2: een praktijkvoorbeeld. Over didactiek, overleg en reflectie.

8 Archibald, de uitvinder
TECHNIEK, GESCHIEDENIS & VERHALEND ONTWERPEN (groep 6-8)
Hanneke Venema
Verhalend ontwerp over uitvinders en uitvindingen. Kinderen zoeken creatieve en technische oplossingen voor hun eigen ontwerpen.

12 Reggio Emilia
SCHOOLCONCEPT & ATTITUDEVORMING (team)
Maril Heijen
Korte serie over een bijzondere visie op pedagogiek en educatie. Aflevering 1: pijlers en achtergronden van een onderwijsconcept.

16 Tekstwerk met Daantje (2)
BEELDENDE VORMING & LITERAIRE VORMING (groep 5-8)
Floor Koedam
Korte serie over het pluriform verkennen en verwerken van teksten. Aflevering 2: zestien opdrachtkaarten met verkenningen vanuit een creatieve en beeldende invalshoek. Met mogelijkheden voor presentaties.

20 Alles in beweging
NATUURONDERWIJS & VERHALEND ONTWERPEN (groep 47)
Barbara Raadsen
Lessenserie over moleculen, waarbij kinderen deze complexe materie via hun eigen intelligentie kunnen verwerken. Samenspel tussen de techniek van het verhalend ontwerp en de acht basisintelligenties.

25 Hoera, onze school is jarig!
VIERING (team)
Betsie Dogger
Tips en ideeĀ‘n voor een schooljubileum. Alle aspecten worden uitvoerig belicht, zodat uw feest niet meer kan mislukken!

30 Digitale didactiek
ICT (team)
Marian Schelvis
Over de kennis en de kunde om ICT zodanig toe te passen en te integreren in het onderwijs, dat het een meerwaarde oplevert voor het leerproces.

35 Praxis Service

36 Achterkantje

MUZIKALE VORMING (groep 4-6)
Jan de Haan & Frans van de Goor
De slingermarkt.